16.09.2010

W ramach zajęć pozalekcyjnych  „Koło historyczno-społeczne” realizowane w projekcie unijnym  POKL 9.1.2 poruszane były ciekawe i kontrowersyjne tematy. Historia polskiej konstytucji , począwszy od Ustawa Rządowa z dnia 3 maja 1791 r., uchwalona przez Sejm Wielki, a skończywszy na obowiązującej ustawie zasadniczej z roku 1997, pozwoliły wprowadzić uczniów w stan odpowiedzialności obywatelskiej i uświadomić ich o znaczeniu dokumentu dla państwa. Sporo zamieszania wprowadziła tematyka w cyklu „Prawdziwe oblicza znanych osobistości”- Hitler. Uczniowie mieli możliwość poznania historię dyktatora- nieznaną. Późniejsza dyskusja pozwoliła uczniom zhierarchizować wiadomości i ocenić wpływ jednostki na losy społeczeństwa. 

Dzieje uciemiężenia społecznego, społeczny ucisk i jego próby zwalczenia oraz rodzaje przesłuchań więźniów na przestrzeni wieków dały możliwość na zachowanie ciągłości tematycznej. Jednostka, społeczność w procesie dziejowym była głównym czynnikiem łączącym. Zwieńczeniem była prezentacja metod i rodzajów tortur prowadzonych od starożytności do współczesności.

Zajęcia prowadzone są przez Roberta Kujbidę i Roberta Karpowicza.   

 



21.09.2010

We wrześniu w ramach projektu 9.2.1 „Nie zgubić talentu”, rozpoczęły się zajęcia z geografii. Spotykamy się  w środy od godziny 14.20 – 15.05 w sali nr 13. Głównym celem jest przygotowanie uczniów do matury z geografii, olimpiady geograficznej i konkursów geologicznych.

W dniu 14 października 2010 r., grupa 17 maturzystów pojechała  na zajęcia terenowe do Szklarskiej Poręby. W Instytucie Edukacji Ekologicznej skorzystaliśmy z prezentacji multimedialnych w celu poznania  budowy geologicznej Sudetów, pięter roślinności, rzeźby polodowcowej, sieci rzecznej, działalności rzeźbotwórczej rzeki w górnym biegu. Odwiedziliśmy Muzeum Mineralogiczne z bogatą kolekcją skał  i skamieniałości, oglądaliśmy film o życiu i zagładzie dinozaurów.

Przy pomocy mapy i kompasu czarnym szlakiem doszliśmy do wodospadu Szklarki obserwując erozję wsteczną rzeki. Wiedzę zdobywaną na lekcjach wykorzystaliśmy w praktyce.

Iwona Marciniec

 

29.09.2010

w dniach od 27 do 29 września 2010 roku w ośrodku wypoczynkowym "Siła" w Szklarskiej Porębie, odbył się obóz integracyjny dla klas pierszych LO. Uczniowie mieli zajęcia w Chacie Walońskiej, hucie szkła, zwiedzili Sztolnie w Kowarach, wodospad Kamieńczyk, Karkonowski Park Narodowy. wieczorami odbywały się zajęcia integracyjne min. mini turniej klas pierwszych. W ostatnim dniu młodzież zwiedzała zamek Czocha. Obóz został zrealizowany w ramach projektu unijnego.

29.09.2010

Koło Miłośników Literatury to zajęcia, odbywające się przez cały rok szkolny 2010/2011, w ramach realizacji projektu „Nie zgubić talentu” (pod patronatem Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Kapitału Ludzkiego - Narodowej Strategii Spójności). Kierowane są do uczniów, którzy chcą rozwijać swoje zainteresowania artystyczne oraz pielęgnować wrażliwość na piękno i sztukę.

15-osobowa grupa młodzieży uczestniczy w spotkaniach weekendowych (sobota), w zajęciach o charakterze warsztatowym, kół dyskusyjnych – prowadzonych przez p. Joannę Kleemann i p. Joannę Roguską - zgłębiając wiedzę na temat istoty dzieła literackiego i filmowego, metod analizy interpretacji, dyskutując na temat wartości estetycznej literatury klasycznej i popularnej.

Nabyte wiadomości i umiejętności pracy z tekstem literackim posłużą uczniom do samodzielnej pracy z tekstem na egzaminie maturalnym z języka polskiego oraz do świadomego odbioru dzieł literackich, a także rozwijania zainteresowań (inspiracji do własnej twórczości).




Koordynator projektu POKL9.1.2 „NIE ZGUBIĆ TALENTU” informuje, że nauczyciele zainteresowani prowadzeniem zajęć z przedmiotów przyrodniczo-matematycznych podczas tygodniowego obozu naukowo-rekreacyjnego pn. „Wakacyjna Szkoła Młodzieżowych Liderów Przedmiotowych” dla uczniów liceum składają swoje oferty do dnia 22 grudnia 2010 roku w Biurze Projektów w sali nr 4 bud. A.



            

Koordynator projektu POKL.9.1.2 „NIE ZGUBIĆ TALENTU” informuje, że rozpoczął się nabór uczniów z liceum, chętnych do uczestnictwa w obozie naukowo-rekreacyjnym pn. ”Zimowa Szkoła Przyrodników”. W czasie tygodniowego obozu w górach zaplanowane są zajęcia dla 32 uczniów – liderów z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych (biologia lub chemia lub fizyka z astronomią lub geografia lub matematyka). Obóz zaplanowany został w terminie od 31 stycznia 2011r. do 6 lutego 2011r.

W związku z powyższym proszę nauczycieli ww. przedmiotów o wskazanie uczniów, którzy mogliby spełniać rolę lidera z danego przedmiotu. Dla uczniów tych zostaną przeprowadzone konkursy przedmiotowe i testy pedagogiczno-psychologiczne wyłaniające po 8 uczniów z każdego przedmiotu, którzy pojadą na obóz.

Jako kandydat do obozu może zgłosić się również sam uczeń oraz zgłoszenia może dokonać inny nauczyciel ZSP nr 1 „Elektryk”.

Koszt, jaki ponosi uczestnik wynosi 150zł i jest przeznaczony wyłącznie na sfinansowanie dodatkowych zajęć dla uczestników obozu.

Zgłoszenia (na piśmie lub w formie elektronicznej) proszę składać do dnia 03 grudnia 2010 roku w Biurze Projektów ( sala nr 4, budynek A) lub na e-maila: projektyeu@onet.eu .




29.09.2010

Wrzesień to czas powrotów do szkoły, nowych znajomości i …nauki. Aby umilić uczniom ten czas szkoła wychodzi z propozycją zajęć pozalekcyjnych. W tym roku szczególnym zainteresowaniem cieszy się Koło Fotograficzno- Medialne. Na pierwsze zajęcia przyszło prawie 20 osób. Kiedy  wyklarowała się grupa główna – rozpoczęliśmy systematyczne spotkania. Ustaliliśmy, że w tym roku (na wzór lat poprzednich) po zakończeniu pewnej serii zajęć teoretycznych, będziemy ćwiczyli umiejętności praktycznie na plenerach.  Po zajęciach teoretycznych poszliśmy na pierwszy próbny plener fotograficzny „pobawić” się aparatami.

Pierwszy blok naukowy dotyczył: elementów fotografii, określenia tematyki jaka, interesuje uczestników Koła i przedstawienie dalszego harmonogramu spotkań, który został wywieszony przy sali 25.



 29.09.2010

I nastał wrzesień 2010 roku. „Młodzi Znawcy Regionu”, czyli dzieci ze świetlicy „Caritas” działającej przy parafii św. Antoniego w Nowej Soli wraz z młodzieżą z „Elektryka”, wyruszyli na pierwszą wyprawę w nowym roku szkolnym. Wyprawa odbyła się pod hasłem „ Powódź nam nie straszna”. Żeby jednak poczuć się jak prawdziwi odkrywcy, najpierw spotkaliśmy się 23 września w świetlicy Caritas w celu omówienia trasy wyprawy oraz ekwipunku  jako, że wyprawa miała odbyć się pieszo i planowaliśmy pokonać nie mało kilometrów. Po ustaleniu szczegółów, pełni energii i ciekawi tego co nas czeka, powróciliśmy do swoich domów.

Sobota przywitała nas piękna pogodą. Wszyscy Odkrywcy z plecakiem wypełnionym prowiantem, w wygodnych butach i zapasem dobrego humoru stawili się na miejsce zbiórki.

I ruszyliśmy wałami Odry, przez miejscowości nawiedzone powodzią w roku 1997, aż dotarliśmy do Kiełcza. Po drodze Znawcy Regionu zapoznawali się z systemem przeciwpowodziowym istniejącym na naszych terenach oraz dowiedzieli się jak wyglądał on przed II wojną światową. W Starej Wsi a także w Kiełczu mogli porozmawiać z mieszkańcami, którzy przeżyli powódź w tamtych latach. Dowiedzieli się jak wyglądała walka z żywiołem, co czuli ludzie w oczekiwaniu na Wielką Falę oraz jak po powodzi wyglądał powrót do normalnego życia.

Po dawce tylu informacji, zmęczeni trudami pieszej wędrówki,  pełni nowych wrażeń ale zadowoleni, wróciliśmy, całe szczęście autobusem, do Nowej Soli.

30.10.2010

Minął miesiąc i Młodzi Znawcy Regionu zaczęli przygotowania do kolejnej wyprawy pod hasłem „Wizyta w starym klasztorze”.  Po wcześniejszych ustaleniach w sali świetlicy „Caritas” , wybór padł na klasztor w Otyniu. I znów pogoda nam dopisała. Kiedy w sobotę, 30 października, znaleźliśmy się na rynku w Otyniu, ruszyliśmy starymi uliczkami w kierunku kompleksu klasztornego.  Powoli, przed nami wyłoniły się ruiny- wcześniej zamku a od XVIII wieku klasztoru czeskich Jezuitów. Majestatyczne mury wzniesione na górce, oplecione winoroślami zrobiły na wszystkich ogromne wrażenie. Ciekawi co kryje wnętrze, ruszyliśmy wydeptaną ścieżką w kierunku bramy klasztornej. I tym razem wycieczka nie zawiodła oczekiwań uczestników. Odkrywcy spoglądając na pozostałości zabudowań, wykazali się dużą inwencją twórczą snując ciekawe historie, jakie mogły wydarzyć się w tym miejscu.  Po powrocie przelali je na kartki papieru.

Kto wie, co z nich wyrośnie?

Opiekunowie: Urszula Chorążyk i Sławomir Gargasiewicz  


 30.10.2010

Czas bardzo szybko mija …. Zakończył się październik, a wraz z nim seria zajęć Koła Fotograficzno-medialnego.  Na teoretycznej części zajęć skupiliśmy się na wyborze aparatu fotograficznego. Dyskutowaliśmy o tym, jaki aparat wybrać: analogowy czy cyfrowy. Omówiliśmy funkcje, zalety, ale i wady każdego z nich.  Nasi młodzi adepci sztuki przynieśli  najnowocześniejsze aparaty, ale również wyciągnęli z szaf rodziców i dziadków stare lustrzanki (pojawiły się Zenity, Smieny).  Kolejne zajęcia poświęcone były wyciąganiu na plan pierwszy głębi ostrości w fotografii. Omówiliśmy parametry stosowane w optyce i fotografii do określania zakresu odległości, w którym obiekty obserwowane przez urządzenie optyczne sprawiają wrażenie ostrych. Oszczędziliśmy sobie skomplikowanych matematycznych obliczeń i aby przetestować wiedze praktycznie – poszliśmy w plener.  Zadaniem plenerowym było wykonanie serii zdjęć – ostrość na pierwszym planie, ostrość na drugim planie. Zdjęcia w dużej mierze wyszły bardzo profesjonalnie i dobrze wróżą naszym szkolnym fotografom


30.10.2010

 Top 10 najokrutniejszych tortur średniowiecza. Pod takim hasłem ukierunkowane były zajęcia

pozalekcyjnych  „Koło historyczno-społeczne”. Od najbardziej „widowiskowego” palenia na stosie, poprzez gruszkę, (która  była dość pomysłowym urządzeniem. Działała w podobny sposób jak parasol. Za pomocą mechanizmu sprężynowego narzędzie powoli się rozwierało. Gruszka wkładana była do naturalnych otworów w ciele), wbijanie na pal,( które uczniowie zgodnie przypisali stosowanie tej metody Władowi  Palownikowi zwanemu Dracula), Kołyskę Judasza ( torturowanego sadzano na szczycie piramidy i następnie wielokrotnie podnoszono go i opuszczano na stalowe ostrze),zgniatacz głowy (głowa wkładana była do specjalnej czapeczki i następnie była miażdżona za pomocą imadła), łamanie kołem ( tortura polegająca na przywiązywaniu nagiej ofiary z szeroko rozstawionymi kończynami do koła. Następnie pod biodra, kostki, nadgarstki, kolana i łokcie wkładano grube kawałki drewna), obcinarka do uszu (uszy wystawały tuż pod ostrzami i wtedy wystarczył tylko szybki ruch i były amputowane), Krzesło Inkwizytorskie (często stosowany wobec kobiet oskarżonych o czary, aby wymusić na nich przyznanie się do winy. Fotel zakończony był kolcami. Aby spotęgować cierpienie czasami kładziono na nogi kobiety 20kg kamień) i skończywszy  na piłowaniu żywcem (ofiara była wieszana do góry nogami, a co za tym idzie większość krwi spływała na dół więc ofiara nie umierała odraz z powodu wykrwawienia).  Historyczno-społeczny aspekt zajęć pozwolił uczniom dostrzec w średniowiecznej mentalności społeczną niewiedzę, nietolerancję, dyskryminację oraz wyłonić ewolucyjną metamorfozę ludzkości.

Zajęcia prowadzone są przez Roberta Kujbidę i Roberta Karpowicza.



22.11.2010

Pierwsze miesiące zajęć w ramach działania: ”Nie zgubić talentu”- „Język obcy w  biznesie- język niemiecki” pozwoliły zdiagnozować zdolności osobiste beneficjentów programu. Moją intencją było udzielenie pomocy uczniom mającym problemy i braki z dziedziny gramatyki i leksyki, które uniemożliwiały sprawne uczestniczenie w zajęciach lekcyjnych, a uczniom nie mającym tego typu problemów, oprócz uczestnictwa w zajęciach językowych zaproponowanie dodatkowych działań. I tak zaoferowałam im działania w ramach realizowanego przeze mnie projektu „Turystyka bez granic: polsko – brandenburskie wyprawy turystyczno – kulturowe w Euroregionie „Sprewa – Nysa – Bóbr”. W zamierzeniach moim celem było pobudzenie w ten sposób motywacji do nauki języków obcych w aspektach przyszłej pracy zawodowej, co było całkowicie zgodne z założonymi celami działania „Język obcy w  biznesie”, tym bardziej, że w projekcie prezentowane były możliwości wykorzystania turystyki kolejowej, a także kombinowanej jako sposobu na wydobycie potencjału danego miejsca, czyniąc je atrakcyjnym dla turystów, co może być pewnym pomysłem dla młodych ludzi w planowaniu przyszłej kariery zawodowej. Celowi temu służyły: wizyta w parowozowni w Wolsztynie, spływ kajaków, smoczych łodzi czy przejażdżka galarem. Ponadto uczestnicy dojechali rowerami do linii kolejowej Nowa Sól – Wolsztyn i skorzystali z możliwości uprawiania turystyki z wykorzystaniem nowatorskich środków transportu, jakimi są rowero – drezyny oraz drezyny.

 

Iwona Wysocka

 

 


26.11.2010

21 listopda 2010 Dyrekcja szkoły otrzymała informację z Wyższej Szkoły Języków Obcych im. S.B. Lindego informację, że nasza uczennica Izabela Knoth została dopuszczona do 2 etapu 34 Opimpiady Języka Niemieckiego. Eliminacje odbęda się 12 lutego 2011 roku w WSJP w Poznaniu.

Gratulujemy i życzymy dalszych sukc


30.11.2010

„Dobij PETa”

Uczniowie z Koła Fotograficznego „Pstryk”, działającego w ZSP nr 1 „Elektryk”, wzięli udział w ogólnopolskim konkursie organizowanym w ramach kampanii ekologicznej pod hasłem „Odkręć – Zduś – Segreguj”, która dotyczy prawidłowej segregacji plastikowych butelek PET.  Akcja  kierowana jest do młodzieży, która ma największe szanse, aby ukształtować społeczeństwo proekologiczne. To grupa o największych chęciach do pozytywnej zmiany,  zdają sobie sprawę z negatywnego oddziaływania człowieka na środowisko naturalne.

Uczniowie zorganizowali na korytarzach  budynku „A” manifestację ekologiczną oraz tzw.  wesoły pociąg, który zachęcał przechodzących uczniów do zgniatania butelek z oznaczeniami PET. Z manifestacji powstał fotoreportaż, który został zgłoszony do konkursu.  Pomysły na zgniecenie butelek były różne: deptanie, ściskanie oraz …… gryzienie.   Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 10.12.2010.


Październik - listopad 2010


Zajęcia z biologii realizowane w ramach projektu unijnego  obejmują uczniów , którzy zdecydowali się zdawać biologię  na poziomie rozszerzonym na egzaminie maturalnym. Jest to zadanie trudne, ponieważ poziom rozszerzony obejmuje ogromny materiał pamięciowy. Staramy się więc poszerzać swoją wiedzę o nowe, dotąd nie „ przerabiane” partie materiału. W październiku  analizowaliśmy genetykę: odstępstwa od praw G. Mendla ( geny sprzężone, chromosomową teorię dziedziczności    T. Morgana,  model operonu). W listopadzie zajęliśmy się dokładnym przebiegiem dwóch istotnych procesów w przyrodzie: fotosyntezą i oddychaniem komórkowym. Zdobytą wiedzę utrwalamy rozwiązując zadania maturalne przeznaczone dla poziomu rozszerzonego.

Magdalena Samborska

 


30.11.2010

                                  Kółko matematyczno-fizyczne.


            Udział  w dodatkowych zajęciach edukacyjnych dla uczniów uzdolnionych.

W zajęciach uczestniczy 20 uczniów z klas pierwszych liceum ogólnokształcącego. Kółko matematyczno-fizyczne ma rozwijać zainteresowania zastosowaniem tych nauk
w technice

i życiu codziennym oraz przygotowanie uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach.

            We wrześniu i październiku odbyło się sześć spotkań dwu lub trzygodzinnych, na których głównie rozwiązywaliśmy zadania. Zadania z profilu podstawowego
i rozszerzonego

z kinematyki, dynamiki, energii, pracy mocy oraz drgań i fal. Ponadto realizowaliśmy tematy zawarte w ramowym programie zajęć:

     1. Kim był Alfred Nobel? Jak przyznaje się nagrodę Nobla?

     2. Biografie wielkich fizyków.

     3. Niegdyś planeta Pluton, teraz134340.

     4. Czy istnieje pole grawitacyjne?

     5. Co to jest zakrzywienie czasoprzestrzeni?

     6. Nasze miejsce we wszechświecie.

            Uczniowie uczestniczący w projekcie rozwiązują zadania, zdobywają dodatkową wiedzę z fizyki, przez co przyczyniają się do wzrostu poziomu wiedzy, własnych uzdolnień

 i umiejętności. Zwiększa się ich szansa udziału w zawodach  i olimpiadach z fizyki

 i astronomii.

 

 Henryk Pielech

 


2.12.2010

Filip II Hiszpański, syn cesarza Karola V, w trzecim swym małżeństwie związał się ze swoją siostrzenicą Anną, córką swojej siostry Anny i kuzyna Maksymiliana.

Siostra jego stała się w ten sposób jego teściową, kuzyn teściem, do którego córka mogła także zwracać się per ”kuzynie”, król Filip II zaś na skutek tego stał się wujecznym dziadkiem swoich własnych dzieci. Oto przykład patologii, degradacji i związków kazirodczych w rodzinie Habsburgów.

Uczniowie uczestniczący w zajęciach pozalekcyjnych koła historyczno-społecznego poznali dzieje dynastii, które poprzez liczne wzajemne związki wewnątrzrodzinne doprowadziła do „stworzenia” człowieka, który miał dużą głowę, był słaby, niski i chudy, zaczął mówić w wieku 4, a chodzić w wieku 8 lat, cierpiał na problemy żołądkowo-jelitowe,  krwiomocz i obrzęki, przez co w wieku 30 lat wyglądał na starca. Był nim Karol II król Hiszpanii.

Ta niemoralna tendencja  pozwoliła nam na podjęcie dyskusji, której tematem była eutanazja  i aborcja w XXI wieku. Kontrowersyjność tematyki zajęć dała uczniom możliwość zajęcia stanowiska, opowiedzenia się za słusznością i celowością podejmowanych przez ludzi kroków.

Robert Kujbida, Robert Karpowicz

 


2.12.2010

W listopadzie  na zajęciach grupy geograficznej rozwiązywaliśmy przykładowe zadania maturalne z  zakresu podstawowego i rozszerzonego z lat poprzednich. Przed próbną maturą z geografii, która odbyła się 26 listopada doskonalone były:

- obliczanie odległości i pola powierzchni na mapach topograficznych

- obliczanie wartości przyrostu naturalnego

- wartości mierników poziomu rozwoju gospodarczego państw

- charakterystyka rzeźby staroglacjalnej i młodoglacjalnej w Polsce

Maturę próbną zdali wszyscy, ale popełniono wiele prostych błędów, szczególnie w zadaniach, w których wystąpiły obliczenia i konieczność zapisania jednostek. Okazało się też, że najwięcej problemów stwarzają zadania, wymagające znajomości mapy fizycznej, politycznej świata i Polski. Przed maturzystami  pracowity grudzień a w styczniu kolejna matura próbna.

Iwona Marciniec

 


3.12.2010

W kolejnych miesiącach zajęć „Język obcy w  biznesie- język niemiecki” opracowywaliśmy moduł zajęć : ”Prezentacja firmy. Informacje na temat firmy i produktów”. Te treści wykorzystaliśmy na naszym szkolnym gruncie podczas realizacji równoległego działania, jakim było zorganizowanie konkursu recytatorskiego. Ponieważ na tę okoliczność zaprosiliśmy oficjalnych gości- przedstawicieli Starostwa Powiatowego oraz Towarzystwa Społeczno- Kulturalnego Mniejszości Niemieckiej w Zielonej Górze staraliśmy się  zaprezentować wszelkie nasze działania, wykorzystujące  wiedzę interdyscyplinarną oraz promujące wielorakie talenty. Na tę okoliczność opracowaliśmy prezentację multimedialną obrazującą nasze działania (produkty), na płaszczyźnie wymiany międzynarodowej oraz w ramach Tygodnia Kultury Niemieckiej. Wykorzystując  umiejętności językowe opracowaliśmy dwujęzyczne komentarze do poszczególnych slajdów, obejmujące tematykę społeczną, polityczną, artystyczną, krajoznawczą, i wiele innych. Wykorzystując różne techniki autoprezentacji, tak ważne w późniejszym awansie zawodowym, promowaliśmy swoje talenty językowe, wokalne, i inne. Nasze przedsięwzięcie zakończyło się pełnym sukcesem.

 

Iwona Wysocka

 


4.12.2010

I gdzie tym razem? Długo Młodzi Znawcy Regionu zastanawiali się nad celem kolejnej wyprawy. Błądząc palcem po mapie i po drodze zaznaczając  miejsca w których już byli, zdecydowali, że tym razem wyruszą na podbój Siedliska. Młodzież z „Elektryka” stanęła jak zawsze na wysokości zadania i zaproponowała dzieciom, żeby wymyśliły krótka historię związaną z nazwą miejscowości- celu naszej sobotniej wyprawy. A następnie zaprojektowały jej herb. Pomysły przeszły nasze najśmielsze oczekiwania. Niektóre doprowadziły nas nawet do łez, całe szczęście, że radości. Planując wyprawę, nie myśleliśmy, że przyjdzie nam się zmagać z „panią Zimą”. Mimo wielkiego śniegu i mrozu, w sobotę, zaopatrzeni w ciepłe buty i czapki, zdobywaliśmy jak średniowieczni rycerze zamek w Siedlisku. A w zasadzie jego ruiny. Dowiedzieliśmy się, że zamek przetrwał różne dziejowe zawieruchy ale ostatecznie „poległ” pod koniec II wojny światowej podpalony przez radzieckich żołnierzy. Szkoda, bo skoro ruiny przedstawiały imponujący widok, to co dopiero cały zamek. Po drodze wstąpiliśmy do miejscowego kościoła pod wezwaniem Narodzenia Najświętszej Marii Panny z XVII wieku. Na koniec daliśmy upust nagromadzonej w nas energii tocząc wojnę na śnieżki – dzieci ze świetlicy kontra młodzież z „Elektryka”. Oj działo się działo. Niech żałuje kto nie był.

Opiekunowie: Urszula Chorążyk i Sławomir Gargasiewicz.

 


8.12.2010

Realizacja projektu unijnego ,,Nie zgubić talentu”

 na dodatkowych zajęciach wyrównawczych z matematyki.

Działanie 9.1.2

 

Dodatkowe zajęcia wyrównawcze z matematyki prowadzone są dla uczniów klasy I B LO.   Ich podstawowym celem jest wyrównywanie wiedzy matematycznej uczniów przyjętych z różnych środowisk i z różnymi zainteresowaniami. Program zajęć zakłada uzupełnienie i utrwalanie wiedzy matematycznej zdobytej na lekcjach matematyki oraz rozszerzenie jej na różne sytuacje życiowe.      W czasie spotkań można również nabyć umiejętność biegłego liczenia pisemnego i przy pomocy kalkulatora.

 

Dorota Bartoszewicz

 


8.12.2010

Koło Miłośników Literatury

Uczniowie często sięgając po dzieło literackie mówią „to dramat” … Aby wyjść naprzeciw temu przekonaniu zajęcia w tym miesiącu rozpoczęliśmy od analizy i odczytania utworu dramatycznego. Młodzi adepci literatury zmierzyli się z dziełem dramatycznym wskazując jego najważniejsze elementy, cechy oraz omawiając kreację bohaterów. Kolejnym krokiem była analiza utworów z kanonu literatury współczesnej. Młodzież coraz częściej  szuka ciekawych pozycji literackich, które rozbudzą w niej ciekawość świata. Analizę zaczęliśmy od utworów na tyle popularnych, że nie było problemu z ich odczytaniem. Punktem wyjściowym było omówienie filmów „Hańba” oraz „Weronika postanawia umrzeć” – dopiero po chwili uczniowie uświadomili sobie, że przyczyną powstania tych filmów było dzieło literackie. Kolejne zajęcia przyniosą kolejne odkrycia, mamy nadzieję, że nie mniej ciekawe


8.12.2010

Koło Fotograficzno-Medialne

W listopadowym cyklu zajęć naszego Koła nie zabrakło różnorodnych  atrakcji. Zajęcia teoretyczne dotyczyły naświetlania, kompozycji i kolorystyki fotografii. Wzięliśmy udział w wernisażu wystawy fotografii Rafała Antasa "Zabawy kadrem" organizowanej w Muzeum Miejskim w Nowej Soli. Autor eksperymentuje z różnymi technikami fotograficznymi, w różnorodnej tematyce jego prac przebija zamiłowanie do historii, stąd utrwala w kadrze zabytki architektury. Poza tym wzięliśmy udział w konkursie organizowanym przez „Staropolankę” - „Zgnieć PET”. Uczniowie należący do Koła zorganizowali na korytarzach  budynku „A” manifestację ekologiczną oraz tzw.  wesoły pociąg, który zachęcał przechodzących uczniów do zgniatania butelek z oznaczeniami PET. Z manifestacji powstał fotoreportaż, który został zgłoszony do konkursu.


3.01.2011

W winnicy

A zimą winnica śpi. Pod warstwami śniegu zimują pędy winogron. I chociaż smaga je niemiłosiernie wiatr od Odry to i tak nic im nie grozi. Na wiosnę obudzą się i wypuszczą zielone liście, a potem obrodzą dojrzałymi kiściami.  To dzieje się na zewnątrz. A w ciemnych winnicznych piwnicach dojrzewa ubiegłoroczne wino, leżakuje ocet i różne przetwory z winogron. A gołąbki w winogronowych liściach jakie smaczne, a dżem i powidła – palce lizać. O wszystkich tajemnicach winnicy Kinga w Starej Wsi dowiedzieli się uczestnicy czwartej już tegorocznej wyprawy, która odbyła się w ramach działalności koła historyczno – społecznego. Uczniowie ZSP nr 1 „Elektryk” wraz z dziećmi ze świetlicy Caritas przy parafii św. Antoniego w Nowej Soli po czwartkowych (16 grudnia) przygotowaniach, w sobotę (18 grudnia) pod opieką p. Urszuli Chorążyk odwiedzili wyżej wspomnianą winnicę. Po czterogodzinnej wyprawie posiadając bogatą wiedzę i doświadczenie w sprawach winiarskich oraz zaproszenie do odwiedzin stanowiska winnicy podczas Winobrania 2011 w Zielonej Górze, wszyscy uczestnicy wrócili bezpiecznie do domów (choć wody Odry były wysoko i strach przed zimową powodzią zaglądał do oczu).


Sławomir Gargasiewicz

10.01.2011

        W    ramach    projektu    „NIE   ZGUBIĆ   TALENTU" współfinansowanego przez Unie Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Działanie 9.1.2 systematycznie odbywają   się  zajęcia z matematyki. W zajęciach biorą udział uczniowie  klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego. Uczestnicy projektu zdobywają nową wiedzę oraz  rozszerzają już nabyte umiejętności.


Prowadzący zajęcia:     mgr Aleksandra Rydzak

 

11.01.2011

Na listopadowej  maturze próbnej  zadania dotyczące tektoniki płyt okazały się najtrudniejsze, dlatego w grudniu  na zajęciach grupy geograficznej powtórzone zostały zagadnienia dotyczące litosfery:

- klasyfikacja skał i minerałów

- struktury tektoniczne: monoklina, niecka, struktury ciągłe i nieciągłe

- tektonika płyt litosfery Alfreda Wegenera: obszary występowania subdukcji i strefy ryftu.

Kolejna matura próbna w środę 12.01.2011.

Iwona Marciniec

 

14.02.2011

Z wizytą w Kożuchowie

Mówią o nim lubuskie Carcassonne, ponieważ w mieście zachowały się w dobrym stanie pozostałości murów obronnych i średniowiecznej zabudowy. Niestrudzeni poszukiwacze przygód – dzieci ze środowiskowej świetlicy Caritas i ich przyjaciele z „Elektryka” postanowili sprawdzić to czy nasz lubuski Kożuchów jest rzeczywiście tak piękny i stary jak o tym mówią wszystkie przewodniki turystyczne. Choć styczniowe chłody mogły działać odstraszająco, nie zniechęciło to sprawnych podróżników.  Po czwartkowych (20.01) przygotowaniach, przeanalizowaniu planu miasta i ustaleniu trasy wycieczki wczesnym sobotnim (22.01) rankiem udaliśmy się na podbój Kożuchowa. Po dotarciu do celu zwiedziliśmy zamek – prawdziwy. Rezydowali w nim książęta, a swego czasu przez kilka dni mieszkał tam nawet król. Byliśmy wszędzie od piwnic aż po strych. Najpiękniejsza była sala balowa, podobno kiedyś mieściła się tam kaplica, a dziś często odbywają się studniówki maturzystów z różnych szkół. Z zamku udaliśmy się na rynek, aby zobaczyć stare kamienice i fragmenty ulic oraz najstarszy kożuchowski kościół. A potem prosto pod mury. Obwarowania miasta wyglądają imponująco. Wyobrażaliśmy sobie walczących rycerzy – szczęk mieczy, strumienie gorącej smoły wylewanej przez obrońców na głowy napastników, huk armat, świst strzał i bełtów. Obeszliśmy stare mury dookoła zwiedzając i podziwiając istniejące jeszcze baszty  i pozostałości fosy. Pełni wrażeń po ponad 4 godzinach wycieczki szczęśliwie nie wzięci do niewoli wróciliśmy do naszych nowosolskich domów.   

Sławomir Gargasiewicz, Urszula Chorążyk



25.02.2011

Geografia

W styczniu i lutym  2011 roku, na zajęciach grupy geograficznej w ramach projektu  9.2.1. powtórzone zostały wiadomości z działu: atmosfera i hydrosfera.

1.     Strefy klimatyczne – analiza klimatogramów.

2.     Wiatry stałe i zmienne na Ziemi.

3.     Rozmieszczenie opadów na Ziemi, typy i rodzaje opadów.

4.     Ruchy wody morskiej: prądy morskie, pływy.

5.     Typy reżimów rzecznych.

6.     Geneza jezior.


UWAGA !!!

W dniu 15 marca upływa termin oddania prac konkursowych (w formie elektronicznej).

Tematy XII edycji konkursu geologiczno-środowiskowego pod hasłem KAMIENNE ARCHIWUM ZIEMI

A.   Rola surowców mineralnych w codziennym życiu człowieka.

B.    Geologia człowieka.

C.   Moje prywatne „kamienne archiwum Ziemi”.

Iwona Marciniec



4.03.2011

Bunkry zdobyte

Po feryjnym odpoczynku aż chciało się wyruszyć na wędrówkę po okolicznych miejscach kryjących niewyjaśnione  tajemnice historii. Plan lutowej wyprawy był prosty – zdobyć bunkry. Ustaliliśmy, po konsultacjach – spotkaniu z dyrektorem nowosolskiego muzeum p. Tomaszem Andrzejewskim, że w okolicach Nowej Soli przebiegała część pas umocnień wojskowych – bunkrów i strażnic zwanych Pozycją Środkowej Odry. W czwartkowe popołudnie – 24.02 – spotkaliśmy się by ustalić plan wyprawy. Badając mapę stwierdziliśmy, że między wsią Kiełcz, a Stara Wieś powinniśmy natknąć  się na przynajmniej 5 ruin obiektów wojskowych. Zaopatrzeni w wiedzę i sprzęt fotoreporterski wyruszyliśmy na sobotnią wypraw. Towarzyszyły na śnieg, mróz i dmuchający, przenikliwy wiatr, ale cóż tam. Po dotarciu autobusem MPK do wsi Stara Wieś ruszyliśmy szlakiem bunkrów. Pierwszy znajdował się na lekkim wzniesieni, tuż za wigwamami ustawionymi przy Odrze. Totalna ruina – zawalony dach i trudny dostęp do środka. Drugi to punkt obserwacyjny na wysokości lasu, malutki, zalany wodą, która zamarzła. Do trzeciego dostaliśmy się schodząc z wału i idąc przez zmrożone zarośla. Był w najgorszym stanie. Ostatnie dwa widzieliśmy z oddali ponieważ znajdowały się na wyspie, a dostęp do nich był niemożliwy ze względu na płynącą Odrę. Tak dotarliśmy do Kiełcza. W domu naszych znajomych wypiliśmy ciepłą herbatę i narysowaliśmy szkice obejrzanych bunkrów. Tam też okazało się, że podczas wędrówki uszkodziliśmy aparat fotograficzny i zachowały się jedynie 4 zdjęcia rzeki. Chyba musimy wybrać się jeszcze raz na bunkry. Do Nowej Soli wróciliśmy autobusem MPK rozmyślając o losie stacjonujących w bunkrach niemieckich żołnierzy.       

Sławomir Gargasiewicz Urszula Chorążyk

 

 


4.03.2011

W styczniu koło historyczno-społeczne realizowało:

Prawdziwe oblicza znanych osobistości. Wiele osób znamy jedynie z perspektywy osiągnięć i towarzyszącej jej sławie. Członkowie koła historyczno- społecznego wybrali trzy postaci, które postanowili poznać z drugiej, tej mniej znanej strony. Były filmy i dyskusje, które do dzisiaj pozostawiły niedosyt i sprzeczne teorie.  

Maria Skłodowska-Curie. Do dziś pozostaje jedyną kobietą, która  nagrodę Nobla otrzymała dwukrotnie, a także jedynym uczonym w historii uhonorowanym Nagrodą Nobla w dwóch różnych dziedzinach nauk przyrodniczych. Jednak nie wszyscy wiedzą, że nasza sławna rodaczka w Paryżu prowadziła życie, które poruszało ówczesną opinię publiczną.

Wojciech Jaruzelski. Kontrowersyjna postać, która do dziś ma swoich przeciwników i zwolenników w kwestiach polityki wewnętrznej i zewnętrznej Polski. Historia współczesna przysłania fakty, które mówią o zasługach rodziny Jaruzelskich dla naszego państwa. Nie każdy wie, że Wojciech Jaruzelski wywodzi się z rodziny ziemiańskiej herbu Ślepowron. Jego ojciec  i dziadek walczyli w obronie suwerenności Polski (dziadek w powstaniu styczniowym, ojciec w wojnie polsko-bolszewickiej).


4.03.2011

koło historyczno-społeczne - zajecia realizowane w lutym

Wiele kontrowersji w ogólnoświatowej opinii publicznej wywołują tajemnice niezidentyfikowanych obiektów latających. Od starożytności do współczesności tzw. UFO, ma swoich zwolenników jak i przeciwników. Każda ze stron podaje fakty i argumentację. Członkowie koła historyczno-społecznego również podjęli próbę weryfikacji danych dotyczących istot pozaziemskich i związanych z tym szeregu spraw na płaszczyźnie architektury i lecznictwa.

Medycyna posłużyła nam również jako polemika w kwestii człowiek jako pacjent i konsorcja farmaceutyczne. Na przykładzie filmu „Wierny ogrodnik”  uczniowie mieli możliwość poznać zależność między  ubogą społecznością w afrykańskiej Kenii a producentem leku, który miał ratować ich życie. Dyskusja wywołana po zapoznaniu się z materiałem filmowym dostarczyła wszystkim wielu emocji i wrażeń.


7.03.2011

Zajecia realizowane w styczniu przez koło fotograficzne

Bardzo często w naszych albumach mamy zdjęcia na tle różnego rodzaju budynków. Okazało się, ze same budowle mogą stanowić piękny pierwszy plan ….. W styczniu Koło Fotograficzno-Medialne zajęło się badaniem zjawiska architektury w fotografii. Sprawdzaliśmy, która z zasad fotografii sprawdza się najlepiej w  takiej fotografii: czy zasada złotego trójkąta, trójpodziału, koła, linii równoległych, czy też jeszcze innych zasad.  Fotografując budynki pod uwagę należy brać kilka czynników :

- czy z danego miejsca widoczny jest cały budynek,

- czy bryła budynku z tego miejsca dobrze się prezentuje i jak się komponuje z otoczeniem,

- z której strony świeci Słońce i czy układ światłocienia nam odpowiada,

- czy budynek nie jest zasłonięty przez drzewa, parkujące samochody itp.,

- czy posiadanym sprzętem jesteśmy w stanie objąć całą bryłę….

Chodząc w plener w poszukiwaniu obiektów architektury do fotografowania, odwiedziliśmy również Muzeum Miejskie w Nowej Soli, gdzie zobaczyliśmy wystawę poświęconą Łużyczanom.  Przed nami luty i nowe wyzwania J

 

Joanna Kleemann

7.03.2011

Zajęcia realizowane w przez koło fotograficzne

Luty minął niepostrzeżenie na zajęciach dotyczących doboru tematyki w fotografii. Tym razem badaliśmy w jaki sposób zrobić zdjęcia: mgły, poświaty, tęczy, ale również piorunów, deszczu i tak uwielbianych przez wszystkich zachodów słońca. Później testowaliśmy, w jaki sposób ustawić aparaty, aby zrobić wyraźne zdjęcia „w ruchu” okazało się, że nie jest to takie proste jak nam się wydaje, kiedy przeglądamy kolorowe czasopisma ze sportowcami.  Uczestnicy Koła Fotograficznego aby rozwijać swoją pasję uczestniczą w różnych artystycznych wydarzeniach na terenie miasta -  23 lutego br. wraz z opiekunem, Panią Joanną Kleemann, udali się do Muzeum Miejskiego w Nowej Soli na wernisaż "140 lat kolei w Nowej Soli i powiecie nowosolskim". Mieli  przyjemność zobaczyć mundury kolejarzy, bilety, czy rozkłady jazdy do pobliskich miejscowości, a także inne pamiątki kolejowe, dzięki bogatej kolekcji Pana Dariusza Gulowatego z Kębłowa. Poznali   również mnóstwo ciekawych informacji na temat historii kolei w naszym powiecie.

Joanna Kleemann

18.03.2011

KOŁO MIŁOŚNIKÓW LITERATURY

15-osobowa grupa młodzieży z ZSP nr 1 „Elektryk” uczestniczy w cotygodniowych (weekendowych) spotkaniach o charakterze warsztatowym. Zajęcia prowadzą: p. Joanna Kleemann i p. Joanna Roguska.

Uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności w zakresie analizy dzieła literackiego pod kierunkiem p. J. Roguskiej. Niezbędne wiadomości są pomocne do pracy nad analizą i interpretacją dzieł epickich, lirycznych i dramatycznych. Miłośnicy literatury, wyposażeni w określony zasób wiadomości, mają możliwość sprawdzić się w specjalnie przygotowanych ćwiczeniach. Nabyte i utrwalane umiejętności polonistyczne ułatwiają rozwiązywanie zadań testowych, te zaś są treningiem przed egzaminem maturalnym z języka polskiego.

Zajęcia prowadzone przez p. J. Kleemann mają charakter kół dyskusyjnych. Uczestnicy warsztatów przekonują się, że czytanie książek może być wspólną pasją, a wrażenia po ich lekturze mogą być przyczynkiem do dyskusji na temat doznań estetycznych, dzięki zastosowanym zabiegom literackim i stylistycznemu ukształtowaniu dzieła.

Zajęcia dla członków Koła Miłośników Literatury ukazują literaturę wielowymiarowo: z poziomu recepcji historycznej dzieła, jak i współczesnego czytelnika i krytyki literackiej. Uczniowie mają możliwość wypowiadania się na temat ekranizacji, analizowanych przez siebie dzieł, a także ich teatralnych adaptacji (interpretacji reżyserskich, efektów specjalnych, technik filmowych, montażowych, kreacji aktorskich). Niewątpliwie ma to na celu przygotowanie młodych ludzi do świadomego, dojrzałego odbioru tekstów kultury.

Poznawanie literatury może być ciekawą przygodą. Uczniowie, czytając książki znane i cenione na całym świecie (a które, niestety, nie znalazły się w wykazie lektur szkolnych), rozsmakowują się w różnych gatunkach i nurtach artystycznych. Wielokrotnie przekonują się, że mówienie o literaturze nie musi być nudne i szablonowe, a ich wnioski i przemyślenia nie są ograniczone tzw. kluczem (który odstrasza wszystkich uczniów przygotowujących się do matury) i… że każdy ma prawo do swoich literackich upodobań.

 

Joanna Roguska

 

18.03.2011

„Język obcy w biznesie- język niemiecki”

W kolejnych miesiącach naszych zajęć realizowaliśmy moduły :”Elementy wiedzy o krajach niemieckojęzycznych”, „Turystyka i podróżowanie” w kontekście udzielania zagranicznemu gościowi informacji na temat ciekawych turystycznie regionów,   atrakcji turystycznych w nich występujących, propozycji na spędzenie czasu wolnego i bazy noclegowej  w wybranych miastach obszaru niemieckojęzycznego. Staraliśmy się odpowiednio swoje propozycje umotywować, wykorzystując do tego celu przewodniki turystyczne oraz austriackie i niemieckie  strony internetowe, przygotowaliśmy prezentacje multimedialne  przedstawiające zabytki, rzeczy charakterystyczne dla danego miasta oraz ważniejsze  instytucje życia publicznego i prezentowaliśmy je na forum grupy. Ponadto podczas realizacji modułów: „Zakupy i usługi”, „Jedzenie” przygotowaliśmy opinie na temat dobrych restauracji czy sklepów uwzględniając obsługę, atmosferę, potrawy godne polecenia lub specjały danej kuchni, ofertę towarów i przekonywaliśmy do wizyty w wybranym lokalu czy sklepie.

 Iwona Wysocka                              

 


30.03.2011

            Projekt ,, Nie zgubić talentu ”, działanie ,, Kółko matematyczno-fizyczne ”

            Realizacja programu pracy z uczniem zdolnym oraz pomoc uczniom wykazującym problemy w nauce odbywała się na zajęciach, w których uczestniczyło ponad 20 osób z klas pierwszych LO. Tematy zrealizowane na zajęciach miały za zadanie poszerzenie wiedzy uczniów. Omawialiśmy temat z astronomii, w którym mowa o istnieniu planety przypominającej warunkami Ziemię. Planeta ta znajduje się w gwiazdozbiorze Wagi.

            Następne tematy były związane z aktualnymi tragicznymi wydarzeniami jakie miały miejsce w Japonii. Pierwszy – jak wykryć próbę nuklearną?, oraz katastrofa w Czarnobylu.

Uczniowie dowiedzieli się o szkodliwości promieniowania, jakie wystąpiło podczas uszkodzenia reaktora atomowego, o skutkach takiego promieniowania oraz o szkodach jakie może ono wyrządzić.

            Złudzenia optyczne w przyrodzie, to następny temat omawiany na zajęciach przeprowadzonych w ramach projektu. Omówiliśmy niedoskonałości naszego narządu wzroku, oraz wykorzystanie go w nauce i technice. Omawialiśmy też złudzenia optyczne jakie występują w przyrodzie i życiu codziennym oraz wyjaśniliśmy przyczynę ich powstawania.

            Omawialiśmy zjawisko polaryzacji światła występujące w przyrodzie oraz wykorzystanie tego zjawiska w technice i życiu codziennym. Ponadto rozwiązywaliśmy szereg zadań podnoszących poziom wiedzy uczniów. Na zajęciach staraliśmy się także

pomóc uczniom mającym problemy z opanowaniem materiału z fizyk, rozwiązując zadania

o zmniejszonym stopniu trudności.

 

                                                                                     Prowadzący zajęcia:

 

                                                                                            Henryk Pielech

 

1.04.2011

W marcu 2011 roku, na zajęciach grupy geograficznej w ramach projektu  9.2.1. powtórzone zostały wiadomości z działu: pedosfera i biosfera a szczególnie gleby strefowe i astrefowe na świecie i w Polsce, oraz formacje roślinne na Ziemi. W dniu 23 marca zajęcia zostały przeprowadzone w Muzeum Miejskim w Nowej Soli na temat: „Formy ochrony przyrody w Polsce oraz przynależność Polski do międzynarodowych form ochrony światowych zasobów przyrody.” Utrwalona została wiedza o wszystkich Parkach Narodowych w Polsce, o formach twardych i miękkich ochrony przyrody, o obszarach chronionych w okolicach Nowej Soli „ Natura 2000”.

UWAGA !!!

Do kolejnego etapu XII edycji konkursu geologiczno-środowiskowego pod hasłem KAMIENNE ARCHIWUM ZIEMI zostały zakwalifikowane prace:

1.     „Przewodnik po minerałach znajdujących się w ciele człowieka”

– Greczycho Natalia - klasa III A LO

2.     „Czy miedź może nas zaskoczyć?”  -  Bolewski Patryk - klasa III A LO

3.     „Srebro jest ponadczasowe” -  Marciniec Kacper – klasa II A LO

Iwona Marciniec



8.04.2011

W marcu grupa koła historyczno-społecznego podjęła  temat tolerancji.

Uczestnicy wzięli udział w spotkaniach z wolontariuszkami  programu  PEACE Cross-cultural Understanding i mieli okazję doznać „ inności” społecznej.

W trakcie kolejnych spotkań młodzież podjęła tematykę tolerancji w odniesieniu kosmopolitycznym i  jej uwarunkowań w środowisku współczesnej młodzieży.

Film „Niebieskoocy” mówiący o rasizmie i związanej z tym walki amerykańskiej nauczycielki   w latach sześćdziesiątych –XX w. zrobił na wszystkich ogromne wrażenie. Po miesięcznym obcowaniu z tolerancją, uczniowie wyciągnęli szereg wniosków, które pozwoliły im na zdefiniowaniu pojęcia tolerancja -  uznanie czyjejś inności w dosłownym tego słowa znaczeniu i na wszystkich możliwych tłach . Czyli tolerancja to szacunek dla wyznania innego od naszego , religii , kultury, a także ubioru, stylu życia itp.

Robert Karpowicz Robert Kujbida


13.04.2011

Język obcy w biznesie- język niemiecki

W kolejnych miesiącach naszych zajęć zajmowaliśmy się modułem : „Korespondencja handlowa”. Uczniowie zostali zapoznani z formą graficzną, schematem, treścią i stylem nowoczesnych listów handlowych. Moduł ten stanowił praktyczny kurs dla tych, którzy chcą pod względem prawnym i językowym poprawnie redagować korespondencję do  niemieckich partnerów handlowych. W tej jednostce modułowej najważniejsze były ćwiczenia praktyczne- rozumienie tekstu czytanego-korespondencji, dokumentacji oraz samodzielne redagowanie pism. Różnorodność zaproponowanych uczniom ćwiczeń zachęcała i pobudzała ich do aktywności.

Iwona Wysocka

 


13.04.2011

Projekt    „NIE   ZGUBIĆ   TALENTU" współfinansowany przez Unie Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Działanie 9.1.2 jest kontynuowany. Uczniowie  klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego poszerzają swoje zainteresowania.

 

Prowadzący zajęcia:     mgr Aleksandra Rydzak


12.05.2011

Nasi przodkowie nieodznaczani się rzetelną wiedzą na temat wielu dziedzin życia. Najprostszym sposobem była personifikacja zwierząt i roślin, przedmiotów nieożywionych, zjawisk itp. Dzisiaj nazwalibyśmy to prostu przesądami lub zabobonami. Na przestrzeni wieków gusła, magia i wróżby stanowiły pożywkę dla człowieka na każdym szczeblu drabiny społecznej. Zróżnicowanie kulturowe jakie wykształciło się w Polsce, Europie pozwoliło na wytworzenie całej masy wierzeń. Dopiero rozwój kultury chrześcijańskiej nie zahamował ale ograniczył ten precedens.  

Gusła, czary i magia posłużyły grupie koła historyczno-społecznego na przyjrzeniu się tym zagadnieniom. Nasi uczniowie nad wyraz posiadali wiedzę, która umożliwiała nam weryfikację na płaszczyźnie historycznej i społecznej.

Robert Karpowicz Robert Kujbida


12.05.2011

Ponownie w Bytomiu

Po raz drugi „Młodzi znawcy regionu” odwiedzili Bytom Odrzański. Ubiegłoroczni wycieczkowicze mieli okazję przypomnieć sobie wiele faktów z historii miasta, a ci którzy po raz pierwszy je  odwiedzali zapoznać się z nimi. W czwartkowy wieczór (28 kwietnia) przygotowaliśmy trasę wycieczki oraz materiały dotyczące historii miasta, które w sobotę miały posłużyć przy opowiadaniu).  Wycieczka rozpoczęła się, w sobotę – 30 kwietnia, na dworcu PKP w Bytomiu skąd udaliśmy się w kierunku rynku. Po drodze minęliśmy zabytkowy cmentarz. Na rynku zobaczyliśmy ratusz i zabytkowe kamieniczki oraz „pomnik” kota, który przyprowadza pijanych Bytomian do domu po zakrapianych imprezach. Schodami rybackimi dotarliśmy do portu, a potem zwiedziliśmy dwa kościoły: św. Hieronima i dawny protestancki. Dowiedzieliśmy się, że w Bytomiu na przełomie XVI i XVII w. działało znane na całą Europę gimnazjum, którego absolwentami byli znani astronomowie, poeci, kronikarze czy naukowcy.  W drodze powrotnej do Nowej Soli, w pociągu czytaliśmy fragmenty kroniki Galla Anonima o tym jak cesarz Henryk próbował zdobyć gród, ale mu się nie udało. Pełni wrażeń wróciliśmy do domów.

Urszula Chorążyk, Sławomir Gargasiewicz

 

 


3.06.2011

Zielona Góra i zakończenie

Ostatni raz „Młodzi znawcy regionu” wyruszyli na wycieczkę. Ich celem była stolica województwa Zielona Góra. Opracowaniem planu wycieczki zajęli się w czwartek – 26 maja. Po dotarciu do miasta, w sobotę – 30 maja,  zwiedzili tam rynek i dwa kościoły: konkatedrę św. Jadwigi i kościół (dawny protestancki) Matki Boskiej Częstochowskiej. Poszukiwali także miejsc gdzie zaznaczono stare mury miejskie. A jakież było zdziwienie zwiedzających gdy odkryli, że w średniowieczu Zielona Góra nie była wcale większa niż Kożuchów czy Bytom Odrzański. Z mroków średniowiecza przenieśli się do współczesności zwiedzając palmiarnię i mało historyczne miejsce Focus Park.

Po powrocie do Nowej Soli odbyło się uroczyste zakończenie projektu w Muzeum Miejskim. Każdy z młodych uczestników projektu otrzymał różnego rodzaju pamiątki oraz certyfikaty.      

Urszula Chorążyk, Słąwomir Gargasiewicz

 



3..06.2011

Notatka na zakończenie działań projektowych:

Dodatkowe zajęcia pozalekcyjne. Koło historyczno – społeczne. 

 

W roku szkolnym 2010/11grupa 15 uczniów, pod opieką dwóch nauczycieli wprowadzała dzieci ze świetlicy środowiskowej „Caritas” działającej przy parafii św. Antoniego w Nowej Soli w tajemnice miasta i regionu, organizując w każdą 3 lub 4 sobotę miesiąca 3,5 – godzinne wycieczki (patrz plan).

 

Przez miesiąc uczniowie zbierali materiały dotyczące przygotowywanej trasy każdej wycieczki.

W każdy 3 lub 4 czwartek miesiąca odbywały się konsultacje informacyjno – metodyczne, wyznaczenie i omówienie trasy wycieczki oraz podział ról – sala świetlicy „Caritas” g. 19.00 (1,5 h).

W każdą 3 lub 4 sobotę miesiąca grupa uczniów wraz z opiekunami oraz chętnymi dziećmi ze świetlicy wyruszała na wycieczkę wg ustalonego porządku:

 

1.      23 – 25 września – A powódź nam nie straszna; spacer wałem od Starej Wsi do Kiełcza

2.      28 – 30 października – Otyń; wizyta w starym klasztorze

3.      25 – 27 listopada – Czy tutaj straszy?; na zamku w Siedlisku

4.      16 – 18 grudnia  – Stara Wieś; zima w winnicy „Kinga”

5.      20 – 22 stycznia – Kożuchów; jak się żyło w średniowiecznym mieście

6.      24 – 26 lutego – Pozycja Środkowej Odry; spacer z bunkrami

7.      28 – 30 kwietnia – Bytom Odrzański; historia protestanckiego gimnazjum

8.      26 – 28 maja – Zielona Góra, Muzeum Miejskie w Nowej Soli; z wizytą w stolicy i zakończenie działań

 

Na zakończenie dzieci otrzymały pamiątki i „certyfikaty” „Młody znawca regionu”.

 

Uczniowie ZSP nr 1 „Elektryk” przygotowując się do wycieczek poznawali historię regionu. Nabyta przez nich wiedza została spożytkowana podczas uczestnictwa w powiatowym konkursie o regionie oraz Olimpiadzie Historycznej. Uczyli się także sposobów przekazywania wiedzy młodszym dzieciom oraz nawiązali współpracę  z Muzeum Miejskim i parafią św. Antoniego. 

 

Urszula Chorążyk

Sławomir Gargasiewicz



6.06.2011

NIE ZGUBIĆ TALENTU 

Projekt współfinansowany przez Unie Europejską w ramach

Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Działanie 9.1.2

Podsumowanie zajęć w  prowadzonych w ramach koła biologiczno-geograficznego.

Od września 2010r do kwietnia 2011r. prowadzone były zajęcia biologiczne dla uczniów chcących zdawać egzamin maturalny z tego przedmiotu. Główny nacisk został położony na zagadnienia z poziomu rozszerzonego, ponieważ w naszej szkole znalazła się grupa uczniów chcących zdawać maturę z biologii, właśnie na tym poziomie. Uczestniczyli w nich też uczniowie, chcący po prostu poszerzyć swoją wiedzę z biologii. W ramach zajęć uczniowie nabyli nowe wiadomości z dziedziny genetyki, zoologii i botaniki. Uczyli się także umiejętności-konstruowania tabel, wykresów i schematów. Pracowaliśmy często z tekstem biologicznym, stawiając problemy i hipotezy badawcze. Całość została zakończona rozwiązywaniem arkuszy maturalnych.

Mam nadzieję, że praca ta bezpośrednio przełoży się na wyniki egzaminu maturalnego, które dotrą do szkoły 30 czerwca 2011 roku.

Magdalena Samborska

 

10.06.2011

Podsumowanie zajęć „Koła historyczno-społecznego”

Końcowe spotkania z młodzieżą poświęciliśmy tematom kontrastowym: Bomba atomowa-wróg czy sprzymierzeniec i Europa 1947-1999 dążenie do jedności oraz Moja wizja bycia człowiekiem i Spostrzeganie współczesnego społeczeństwa polskiego przez uczniów.

Uczestnicy prowadzili dyskusję o możliwościach i zagrożeniach jakie niesie ze sobą postęp cywilizacyjny w odniesieniu do ojczystego punktu widzenia przy konserwatywnej rzeczywistości.

 Spotkania historyczno-społeczne realizowane w ramach projektu unijnego Nie zgubić talentu, umożliwiły naszym uczniom zapoznanie się z różnorodnymi wątkami, których tematyka wybiegała poza ramy programu nauczania.

16.06.2011

SPRAWOZDANIE

W roku szkolnym 2010/2011 w ZSP nr 1 „Elektryk” w Nowej Soli kontynuowało swoją działalność koło fotograficzno-medialne.

Uczniowie mieli okazję w trakcie zajęć zapoznać się z wykonywaniem zdjęć portretowych, do dokumentów, uczestniczyli wyjściach plenerowych oraz podejmowali się samodzielnej obróbki zdjęć. W trakcie trwania zajęć projektowych można było zaznajomić się z funkcjonalnością aparatu, jego możliwościami technicznymi, ustawieniami głębi i ostrości. Wiele zajęć poświęconych było kadrowaniu oraz kolorystyce zdjęć, czyli elementom podstawowym w fotografii tzw. codziennej.

Młodzież miała pełną swobodę doboru fotografowanych tematów. W trakcie zajęć każdy miał prawo do wyrażania konstruktywnej krytyki oraz opiniowania prac, co rozwinęło znacznie poziom asertywności i wykształciło otwartość w wyrażaniu własnego zdania.

Przez cały rok szkolny na zajęcia uczęszczało 17 osób oraz liczne grono wolnych słuchaczy. Uczniowie prezentują bardzo zróżnicowany poziom posiadanych umiejętności fotograficznych, ale łączy ich wspólna pasja. Samodzielnie potrafią samodzielnie dobierać fotografowane obiekty i chętnie doskonalą stale swoje umiejętności w obróbce cyfrowej zdjęć.

Młodzież biorąca udział w zajęciach koła fotograficzno-medialnego uczestniczyła w wernisażu wystawy fotografii Rafała Antasa „Zabawy kadrem" w listopadzie 2010 roku oraz w wernisażu wystawy  „140 lat kolei w Nowej Soli  i powiecie nowosolskim", która odbyła się w lutym 2011.  Młodzież ściśle współpracowała z gazetką szkolną on-line „Krótkie spięcie. Reaktywacja”. Uczniowie koła brali udział w wielu konkursach, m.in. „Dobij PETa”, 

„Z barwami narodowymi w tle”.                                                                                                                 

Joanna Kleemann