7.10.2009

Od 5 do 7 października 2009 roku w Szklarskiej Porębie odbył się obóz integracyjny dla klas pierwszych liceum ogólnokształcącego. W trakcie trzech dni prowadzone były zajęcia integracyjne, wycieczki. Przeprowadzono również miniturniej klas, który cieszył się ogromnym powodzeniem








27.10.2009

Zajęcia fotograficzne zostały przygotowane specjalnie dla grupy uczniów z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 ELEKTRYK w Nowej Soli.

Prowadzone będą w systemie zajęć pozalekcyjnych i spotkań weekendowych. Kierowane są do uczniów zainteresowanych fotografią, multimediami i rozwojem IT.

Głównym założeniem kółka jest rozwijanie zainteresowań młodych ludzi, gdyż dzięki temu mogą określić, z czym chcą związać swoją przyszłość, a także poświęcić się już w sposób półprofesjonalny swoim pasjom.

Sekcja fotograficzna daje młodzieży możliwość rozwoju nie tylko ze strony technicznej (wiadomości sprzętowe), ale również pod kątem rozwoju poczucia estetyki, wyczucia smaku i rozumienia sztuki na wyższym poziomie. W ten sposób kształtujemy wrażliwość uczniów i ich późniejsze zainteresowanie sztuką. Warsztaty fotograficzne pozwolą im spojrzeć na wykonywane prace oczyma artysty fotografa. Udział w warsztatach pozwoli uczniom na wykorzystanie najnowszych technologii w fotografii.Program będzie realizowany z uczniami uzdolnionymi artystycznie oraz z uczniami,  którzy chcą rozwijać swój warsztat pracy fotograficzno-medialnej. Uczniowie w trakcie trwania zajęć projektowych będą brali udział w różnego typu konkursach prezentacjach. Poprzez udział w projekcie uczniowie poczują się bardziej związani ze szkołą jako instytucją i zyskają nowe poczucie przynależności.  Same zajęcia umożliwią diagnozę zdolności osobistych oraz pobudzą aspiracje edukacyjne i zainteresowania uczniów.



9.11.2009

W połowie października w ramach projektu „ Nie zgubić talentu”, rozpoczęły się zajęcia z geografii. Spotykamy się  w każdy czwartek od godziny 15.15 – 16.45 w sali nr 13. Głównym celem jest przygotowanie uczniów do matury z geografii i konkursów tematycznych. Na początku będziemy doskonalić umiejętności konstruowania i interpretacji wykresów, diagramów, profili i przekrojów oraz utrwalimy umiejętności obliczeń matematyczno – geograficznych. Część zajęć odbędzie się w terenie, gdzie praktycznie sprawdzimy czy każdy potrafi czytać mapę turystyczną, posługiwać się kompasem, GPS lub obliczyć długość trasy i spadek terenu.

 Serdecznie zapraszam nie tylko maturzystów:)


Iwona Marciniec




9.11.2009

W ramach działań: dodatkowe zajęcia pozalekcyjne-koło historyczno-społeczne, w miesiącu październiku br. nauczyciele: mgr Robert Karpowicz, mgr Robert Kujbida wraz z grupą uczniów realizowali tematy: Religia w różnych kulturach oraz społeczeństwo i jego problemy. Tematy prezentowano w formach i metodach nie poruszanych i realizowanych w tak szerokim aspekcie na zajęciach lekcyjnych z Historii i WOS-u, co spotkało się z dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem uczniów na tych spotkaniach.

 

Robert Kujbida





10.11.2009

Koło Miłośników Literatury to zajęcia, odbywające się przez cały rok szkolny 2009/2010, w ramach realizacji projektu „Nie zgubić talentu” (pod patronatem Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Kapitału Ludzkiego - Narodowej Strategii Spójności). Kierowane są do uczniów, którzy chcą rozwijać swoje zainteresowania artystyczne oraz pielęgnować wrażliwość na piękno i sztukę.

15-osobowa grupa młodzieży uczestniczy w spotkaniach weekendowych (sobota, godz. 11.00-13.30), w zajęciach o charakterze warsztatowym, kół dyskusyjnych – prowadzonych przez p. Joannę Kleemann i p. Joannę Roguską - zgłębiając wiedzę na temat istoty dzieła literackiego i filmowego, metod analizy interpretacji, dyskutując na temat wartości estetycznej literatury klasycznej i popularnej. Nabyte wiadomości i umiejętności pracy z tekstem literackim posłużą uczniom do samodzielnej pracy z tekstem na egzaminie maturalnym z języka polskiego oraz do świadomego odbioru dzieł literackich, a także rozwijania zainteresowań (inspiracji do własnej twórczości).


Joanna Roguska










10.11.2009

Intencją wychowawczą i edukacyjną w ramach działania: ”Nie zgubić talentu”- „Język obcy w  biznesie- język niemiecki” było udzielenie pomocy uczniom mającym problemy i braki z dziedziny gramatyki i leksyki, które uniemożliwiały sprawne uczestniczenie w zajęciach lekcyjnych, podniesienie wyników zewnętrznego egzaminu maturalnego, pobudzenie motywacji do nauki języków obcych w aspektach pracy zawodowej i zdobywania dodatkowych kwalifikacji . Pierwsze miesiące zajęć pozwoliły zdiagnozować zdolności osobiste beneficjentów programu,  dały okazję do pobudzenia aspiracji edukacyjnych i zainteresowań uczniów, oraz był pewnego rodzaju przygotowaniem do przejęcia odpowiedzialności za swój własny proces uczenia się i samodzielnego nim  sterowania.

Rola nauczyciela polegała głównie na zachęcaniu i inspirowaniu uczniów do mówienia, doborze ćwiczeń językowych i zadań, celem osiągnięcia komunikacji językowej i sprawności pisania. Zajęcia grupowe prowadzone są metodami aktywizującymi, z preferowaniem dyskusji w j. obcym. Ponadto proponuję  zajęcia indywidualnie dopasowane do poziomu i tempa uczenia się ucznia.

Już na tym etapie prac projektowych można zaobserwować niewymierne efekty projektu:

 

  • Poprzez wizyty studyjne w Niemczech beneficjenci programu  mieli okazję zapoznania się z pedagogicznymi innowacjami oraz kompetencjami zawodowymi wykwalifikowanych pracowników na europejskim rynku pracy.
  • udział większej liczby osób w olimpiadach z języka obcego (7 osób objętych tym działaniem przygotowuje się do udziału w ”Tygodniu Kultury Niemieckiej”), oraz różnych działaniach związanych z wymianą międzynarodową.

                                       

Iwona Wysocka




13.11.2009


W ramach Koła "historyczno-społecznego" - "Młodzi znawcy regionu", powstała grupa 15 uczniów, pod opieką Pani Urszuli Chorążyk oraz Pana Sławomira Gargasiewicza, która bedzie wprowadzała dzieci ze świetlicy środowiskowej "Caritas" działającej przy parafii św. Antoniego w tajemnice miasta i regionu, organizując w każdą trzecią sobote miesiąca 3,5 godzinne wycieczki.

Przez pierwsze trzy tygodnie dzieci bedą zbierać materiały dotyczące przygotowywanej trasy wycieczki. W każdy 3 piątek miesiąca odbywać sie bedą konsultacje informacyjno-metodyczne.

Pierwsza wycieczka zaplanowana jest na 21 listopada 2009 - tytułem przewodnim wycieczki bedzie "Szlakiem soli".

 

Sławomir Gargasiewicz




18.11.2009

W ramach  działania "Nie zgubić talentu” (pod patronatem Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Kapitału Ludzkiego - Narodowej Strategii Spójności) rozpoczęły się zajęcia dodatkowe z biologii. Odbywają się one w każdy poniedziałek na 8 i 9 godzinie lekcyjnej w sali nr 30. W tym roku są przeznaczone dla uczniów pragnących zdawać biologię na egzaminie maturalnym. I choć nie jest to przedmiot obowiązkowy i nie ma on wpływu na wynik egzaminu jest w naszej szkole grupa uczniów, pragnących zdać ten egzamin jak najlepiej. Na zajęciach  rozwiązujemy zadania maturalne, rozpoczynając od umiejętności ( rysowanie wykresów, schematów, konstruowanie tabel, formułowanie wniosków i praca z tekstem biologicznym). Następnie będziemy pracować na arkuszach egzaminacyjnych z lat ubiegłych.  Nie pytamy się, nie oceniamy, nie robimy sprawdzianów wychodząc z założenia, że uczymy się dla siebie. Mam nadzieję, że poświęcony czas przełoży się na wynik egzaminu maturalnego z biologii.  Magdalena Samborska

 

Magdalena Samborska



30.11.2009

Koło miłośników literatury ruszyło pełną parą. Zajęcia odbywają się w blokach tematycznych i prowadzone są dwutorowo: teoria literatury prowadzona jest przez p. Joannę Roguską, analiza dzieła -  p. Joanną Kleemann. Pierwszym utworem, który "praktycznie" omawiali uczniowie, był "Alchemik" Coelho, który został przetłumaczony na 45 języków w 120 krajach i od paru lat utrzymuje się na listach bestsellerów. Utwór ten dał możliwość wykorzystania w pełni wiedzy teoretycznej zdobytej na zajęciach, a także uczył samodzielnego, krytycznego ustosunkowania się do obserwowanych zjawisk kulturowych, formułowania, uzasadniania własnych punktów widzenia. Po kolejnych zajęciach z teorii literatury uczniowie zmierzą się z "Lolitą", powieścią Vladimira Nabokova

 

Joanna Kleemann





30.11.2009

W listopadzie na zajęciach z geografii realizowanych w ramach projektu „ Nie zgubić talentu” – uczniowie przygotowywali się do napisania matury próbnej, która odbyła się 27.11.09. Rozwiązywaliśmy przykładowe zadania jakie wystąpiły na maturach w latach poprzednich i analizowaliśmy najczęściej występujące błędy. Doskonaliliśmy umiejętność obliczeń matematyczno – geograficznych, szczególnie:

 

 

  • obliczanie czasów: miejscowego słonecznego i strefowego
  • obliczanie wysokości górowania Słońca nad horyzontem w dniach przesileń i równonocy
  • obliczanie zmian temperatury powietrza z zastosowaniem gradientu wilgotnoadiabatycznego i suchoadiabatycznego
  • obliczanie średniej rocznej temperatury powietrza, sumy opadów, amplitudy rocznej temperatury powietrza na podstawie klimatogramów.

Teraz poczekamy na wyniki matury i sprawdzimy, czy umiejętności te zostały przez wszystkich doskonale opanowane.

 

Iwona Marcieniec



30.11.2009

W listopadzie młodzi adepci sztuki fotografii uczyli się pilnie:

kadrowania fotografii, sztuki kompozycji, perspektywy i wykonywania zdjęć w skali makro. Zajęcia teoretyczne odbywały się w sali nr 25, a zajęcia plenerowe sprawiły, że odbyliśmy miły i bardzo długi spacer nad Odrą. Tematem pierwszego pleneru było "Przemijanie". Efektem pleneru były ciekawe prace, które świadczą o dobrym poziomie artystycznym naszych uczniów. Zajęcia teoretyczne natomiast sprawiają, że techniczny poziom fotografii jest coraz lepszy.

Wszystkich, którzy chcieliby się do nas przyłączyć, zapraszamy w każdy piątek o godzinie 15.10 na zajęcia teoretyczne i w określone soboty miesiąca na zajęcia plenerowe.

 

Joanna Kleemann



1.12.2009

W miesiącu listopadzie koło historyczno-społeczne działające w ramach dodatkowych zajęć pozalekcyjnych, nie tylko spotykało się na zajęciach warsztatowych ale także nauczyciele prowadzący mgr Robert Karpowicz i mgr Robert Kujbida, zorganizowali zajęcia w formie prelekcji tematycznych. Zaproszonymi gośćmi byli: pani pedagog szkolna mgr Aneta Pisarska, która poprowadziła spotkanie poświęcone patologii wśród młodzieży, dyrektor Muzeum Miejskiego w Nowej Soli dr. Tomasz Andrzejewski i mgr Ryszard Sobkowicz, z wykładem na temat historii papieru, wzbogaconego o udział w wystawie tematycznej w naszym Muzeum i możliwością samodzielnej produkcji papieru oraz jako nagroda pocieszenia uczestniczący zajęciach w uczniowie mieli możliwość strzelania z broni na strzelnicy LOK w Nowej Soli. Tak prowadzone zajęcia będą w kolejnych miesiącach wzbogacane

o nowe, atrakcyjne działania.


Robert Kujbida


1.12.2009

Pod koniec października rozpoczął się kurs podstaw języka migowego dla młodzieży naszej szkoły.  Zajęcia odbywają się w każdy poniedziałek i czwartek po 8-ej lekcji. Uczniowie poznają alfabet palcowy, wszystkie liczebniki głównie i porządkowe oraz znaki ideograficzne. Uczestnicy kursu po 30 godzinach zajęć potrafią się już posługiwać alfabetem palcowym, znają liczebniki i około 120 znaków ideograficznych i potrafią na bazie poznanych znaków tworzyć krótkie dialogi. Przed nimi kolejne znaki dotyczące różnych sfer życia (dom, transport).

 

 

Marlena Kochańska-Olejnik





3.12.2009

                                                       

 MŁODZI ZNAWCY REGIONU

W słoneczne listopadowe sobotnie przedpołudnie grupa 15 uczniów z naszej szkoły, pod opieką p. U. Chorążyk i p. S. Gargasiewicza, zainicjowała działania pt. „Młodzi znawcy regionu”. Pod ich opieką dzieci ze świetlicy środowiskowej „Caritas” działającej przy parafii św. Antoniego rozpoczęły poznawać tajemnice naszego miasta i regionu. Motywem przewodnim pierwszego spotkania była SÓL. 

Trasa wycieczki została przygotowana wcześniej, na czwartkowym spotkaniu organizacyjnym, a rozpoczęła się w Miejskim Muzeum. Następnie jej uczestnicy udali się w kierunku portu, po drodze zwiedzając dawne osiedle Braci morawskich, magazyny solne i unikatowy żelazny most zwodzony. Nad Odrą poznali historię związaną z ratowaniem miasta podczas powodzi w 1997 r. W drodze powrotnej do Muzeum zwiedzili kościół p.w. św. Michała, budynek dawnego ratusza i place targowe.

Na koniec wycieczki – w budynku Muzeum dzieci i ich opiekunowie odkryli skarb – pamiątkowe informatory, mapy i pieczęcie. 

 

Sławomir Gargasiewicz


 




16.12.2009


Koło Miłośników Literatury

 

Dnia 5 grudnia 2009 r., na co weekendowych (3-godzinnych) spotkaniach członków Koła Miłośników Literatury, uczniowie poznawali specyfikę ukształtowania narracyjnego dzieła literackiego. Zajęcia teoretyczne prowadziła Joanna Roguska.

Młodzież rozwijała umiejętności w określaniu sposobu mówienia, przedstawiania zdarzeń w utworach epickich. Oprócz zdobywania wiedzy teoretycznej, uczniowie analizowali wybrane dzieła i charakteryzowali cechy, typy narracji, wskazywali  na właściwości narratora i jego odmiany.

Pojęcie narratora w dziele epickim wymagało przybliżenia pojęcia autora. Zagadnienie to, z pozoru łatwe, okazało się być dla młodzieży skomplikowane i niejednoznaczne. Ćwiczenia na tekstach literackich, usprawniło pracę zespołu miłośników literatury.

Niewątpliwie zdobyta wiedza pomoże w analizie dzieł, o których na zajęciach  z p. Joanną Kleemann, uczniowie dyskutować będą  w następną sobotę 12 grudnia 2009 r.


Joanna Roguska




21.12.2009


Miłośnicy sztuki grudzień spędzili ucząc się tajników fotografii. W tym miesiącu skupiliśmy się na badaniu ostrości, ustawieniach soczewek obiektywowych oraz na ustawieniach naświetlenia, a właściwie problemach z częstym prześwietlaniem zdjęć. Rozpoczęliśmy też serię zajęć dotyczących fotografii makro.

W grudniu również odbył się koncert "Rap Małpo", gdzie młodzi adepci sztuki fotografii pełnili rolę oficjalnych fotoreporterów (zrobili w sumie ponad 1,5 tysiąca zdjęć). Odbył się też plener, w czasie którego ruszyliśmy w miasto budząc wśród nowosolan niemałą sensację, bo którzy przy takich niskich temperaturach chodzi po mieście i z wielką radością fotografuje .... okna :) Tak właśnie wyglądały praktyczne ćwiczenia ze "złotego trójkąta fotografii". A już w styczniu będziemy kontynuować zajęcia z makrofotografii, zajmiemy się fotografią studyjną i nauczymy się odpowiednio komponować tło.

Zapraszamy na zajęcia za rok - w 2010.

Życzymy również wszystkim Wesołych świąt i szczęśliwego Nowego Roku.


Joanna Kleemann



4.01.2010


 W grudniu 2009 roku w ramach zajęć pozalekcyjnych-koło historyczno-społeczne  przeprowadzono zajęcia na temat: historia propagandy w czasach PRL (lat 60-tych i 70-tych) oraz historii Kościoła Katolickiego i roli świąt Bożego Narodzenia. Tematyka zajęć była nie przypadkowa i  nawiązywała do wydarzeń jakie miały miejsce w historii naszego kraju.


Robert Kujbida



14.01.2010


9 stycznia 2010 r. odbyła się kolejna wycieczka z cyklu “Mali znawcy regionu”. Tym razem dzieci ze świetlicy środowiskowej i nasza młodzież, pod opieką nauczycieli  ruszyła szlakiem nowosolskich kościołów. Największe zainteresowanie wzbudził kościół św. Antoniego. Dzięki współpracy brata Jarosława Babika mogliśmy poznać tajne zakamarki świątyni- od piwnicy aż po wieżę kościoła.

Wiele emocji dostarczyła wspinaczka na kościelną wieżę. Mimo skrzypiących i stromych schodów  wszyscy mogli podziwiać panoramę Nowej Soli z okien wieży.

Na koniec uczestnicy wyprawy otrzymali pamiątkowe książeczki i zdjęcia nowosolskich kościołów.

 

Urszula Chorążyk




1.02.2010


Koło Miłośników Literatury


W styczniu, na co weekendowych spotkaniach członków Koła Miłośników Literatury, uczniowie poznawali specyfikę budowy utworu "Czekając na Godota" Samuela Becketta. Jest to jeden z twórców teatru absurdu. Jego powieści są pozbawiane tradycyjnej narracji, utrzymane w klimacie skrajnego pesymizmu i podkreślające bezsens ludzkiej egzystencji.

Bohaterowie jego dzieł zadają sobie pytania zasadnicze o sens życia oraz o miejsce człowieka na ziemi. Utwory Becketta nie znajdują się w kanonie lektur szkolnych, ale ich znajomość powinna być obligatoryjna dla każdego humanisty.

 

Młodzież rozwijała umiejętności analiz dzieła literackiego, swobodnej dyskusji i wygłaszania swoich sądów i opinii. Zajęcia powiązane były ściśle z tematyką wcześniejszych zajęć teoretycznoliterackich i odnosiły się w dużej mierze do charakteryzowania cech, typu narracji, właściwości narratora i jego odmiany.

 

Joanna Kleemann





1.02.2010


Koło fotograficzno-medialne


W styczniu miłośnicy sztuki nadal zgłębiali tajniki fotografii. W tym miesiącu skupiliśmy się na odpowiednim doborze tła do fotografii, dopowiedzieliśmy także garść informacji o ustawieniach soczewek obiektywowych oraz na ustawieniach naświetlenia - ta tematyka bardzo zainteresowała uczniów ze względu na częste problemy z prześwietlaniem fotografii.

W tym miesiącu gościli w naszej szkole również artyści i sportowcy z Ukrainy i Niemiec, którym Koło Fotograficzno - medialne towarzyszyło przez tydzień zdobywając tym samym tytuł oficjalnych fotoreporterów "Elektryka".


Joanna Kleemann






8.02.2010


Sprawozdanie z kolejnego etapu realizacji projektu:” Język obcy  w biznesie- Język niemiecki”

 

Intencją edukacyjną w kolejnych miesiącach realizacji zajęć :” Język obcy  w biznesie- Język niemiecki” było oprócz kształcenia umiejętności prawidłowych reakcji językowych w różnych sytuacjach życia codziennego nadal pragnienie, aby przyczynić się do kształcenia wykwalifikowanych pracowników.

Wszystkie zakładane cele, oraz rezultaty działania zostały osiągnięte w wymiarze określonym w programie zajęć. Uczniowie udoskonalili, a w niektórych działaniach nabyli nowe kompetencje językowe, i tak moduły: Poszukiwanie i zmiana pracy, komunikacja telefoniczna, kontakty interpersonalne stanowiły praktyczny kurs dla tych, którzy chcą być pod względem prawnym i językowym dobrze przygotowani do podjęcia pracy,  chcą redagować profesjonalnie korespondencję do  niemieckich lub polskich partnerów handlowych oraz  świadomi są tego, iż może to być pierwszym krokiem do sukcesu. Uczniowie posiedli wystarczające umiejętności w zakresie praktycznego i swobodnego posługiwania się językiem obcym w komunikacji z otoczeniem, zarówno przez aktywne korzystanie z otrzymanych informacji w formie pisemnej- rozumienie korespondencji, dokumentacji, itp., jak też w bezpośrednim kontakcie. W tej jednostce modułowej najważniejsze były ćwiczenia praktyczne. Różnorodność zaproponowanych uczniom ćwiczeń zachęcała i pobudzała ich do aktywności.

Iwona Wysocka




8.02.2010


W ramach działań: dodatkowe zajęcia pozalekcyjne-koło historyczno-społeczne, w miesiącu  styczniu br. nauczyciele: mgr Robert Karpowicz, mgr Robert Kujbida wraz z grupą uczniów realizowali tematy: Tolerancja społeczna oraz początki ludzkości. Tematy prezentowano w formach i metodach nie poruszanych i realizowanych w tak szerokim aspekcie na zajęciach lekcyjnych z Historii i WOS-u, co spotkało się z dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem uczniów biorących udział w tych spotkaniach. Wszystkie realizowane zajęcia zakończone były żywą dyskusją na nurtujące problemy poruszane podczas tych zajęć.

 

Robert Kujbida

 


22.02.2010


25 lutego 2010 roku odbyła się kolejna wycieczka z cyklu „Młodzi Znawcy Regionu”

Tym razem wyruszyliśmy na odkrywanie ciekawych miejsc w Otyniu.

Najpierw odwiedziliśmy Sanktuarium Matki Bożej Królowej Pokoju. Uczestniczyliśmy w uroczystym odsłonięciu cudownej figury Matki Bożej. Następnie wysłuchaliśmy ciekawie opowiedzianej przez Pana Sławomira Gargasiewicza  historii Otynia i okolic. Między innymi dowiedzieliśmy się, że kiedyś w Otyniu była fabryka makaronu i rowerów. Wędrując małymi uliczkami dotarliśmy do ruin klasztoru jezuitów a wcześniej zamku rodziny Rechenbergów. Po zwiedzaniu udaliśmy się do restauracji „Creator” na gorącą herbatę.

 

Urszula Chorążyk




23.02.2010

W miesiącu styczniu i lutym na zajęciach z geografii w ramach między przedmiotowego koła biologiczno-geograficznego doskonalone były umiejętności obliczeń matematycznych wykorzystywanych w geografii.

Z działu - atmosfera:

- redukcja temperatury,

- zmiany temperatury w powietrzu suchym i wilgotnym,

Z działu - demografia:

- obliczanie wskaźnika bezrobocia

- obliczanie przyrostu naturalnego i rzeczywistego

- obliczanie gęstości zaludnienia

Rysowano i analizowano  kartogramy użytkowania gruntów w Polsce, rozmieszczenie bazy surowcowej Polski, hydroelektowni i elektrowni cieplnych.

Omówiliśmy wyniki matury próbnej wychwytując najczęściej popełniane błędy. Druga matura próbna została zdana przez wszystkich - jednak wyniki punktowe nie były najwyższe, dlatego przed nami dużo pracy:)

 

Iwona Marciniec



25.02.2010


            Kurs języka migowego odbywa się systematycznie dwa razy w tygodniu. Uczestnicy poznają znaki ideograficzne dotyczące różnych dziedzin życia, m.in. dom, rodzina, praca, urzędy i instytucje, edukacja, zdrowie, kultura sport i wypoczynek. Na bazie poznanych znaków można formułować skomplikowane wypowiedzi w języku migowym. Oczywiście poza zajęciami konieczne jest również poświęcenie czasu w domu na samodzielne ćwiczenie zapamiętywania znaków i szybkiego wykonywania ich w sposób poprawny. Na zakończenie kursu uczestników czeka sprawdzenie nabytych umiejętności w praktyce. Życzę powodzenia!

Marlena Kochańska-Olejnik




8.03.2010


W ramach zajęć pozalekcyjnych uczestnicy koła historyczno-społecznego gościli w Starostwie Powiatowym w Nowej Soli. Dzięki Pani Sekretarz Elżbiecie Szymczyk, uczniowie poznali zasady funkcjonowania urzędu, korelacje  pomiędzy poszczególnymi  organami i instytucjami w powiecie oraz znaczenie władz samorządowych w strukturach państwa.  Na zakończenie wycieczki Pani Elżbieta Szymczyk oprowadziła uczniów po urzędzie prezentując poszczególne biura wydziałów. Pieczę nad wszystkim sprawowali Rober Kujbida i Robert Karpowicz.


Robert Karpowicz



15.03.2010

Koło fotograficzno-medialne

W lutym młodzi adepci fotografii nadal zgłębiali arkana tej trudnej sztuki. W tym miesiącu skupiliśmy się na odpowiednim doborze tła do fotografii wody i dymu, co wbrew pozorom okazało się całkiem skomplikowane.Przeszliśmy również kurs fotografii studyjnej i plenerowej, gdzie głównym obiektem fotografowania jest człowiek.

Dowiedzieliśmy się, jakie są najczęstsze błędy w tego typu zdjęciach.

Odbyliśmy także  ćwiczenia plenerowe.

Ustalono także jak ma wyglądać portfolio uczestników koła foto, które zaprezentowane zostanie w czerwcu szerokiej publiczności.

Jak wyglądały zajęcia z fotografowania wody, widać na zdjęciach :)


Joanna Kleemann




17.03.2010


„Język obcy w biznesie- język niemiecki”


W miesiącu luty podczas naszych zajęć realizowaliśmy moduły :”Elementy wiedzy o krajach niemieckojęzycznych”, „Państwo i społeczeństwo”, „Turystyka i podróżowanie” w kontekście udzielania zagranicznemu gościowi informacji na temat ciekawych turystycznie regionów,   atrakcji turystycznych w nich występujących, propozycji na spędzenie czasu wolnego i bazy noclegowej  w wybranych miastach obszaru niemieckojęzycznego. Staraliśmy się odpowiednio swoje propozycje umotywować, wykorzystując do tego celu przewodniki turystyczne oraz austriackie i niemieckie  strony internetowe, przygotowaliśmy prezentacje multimedialne  przedstawiające zabytki, rzeczy charakterystyczne dla danego miasta oraz ważniejsze  instytucje życia publicznego i prezentowaliśmy je na forum grupy. Ponadto podczas realizacji modułów: „Zakupy i usługi”, „Jedzenie” przygotowaliśmy opinie na temat dobrych restauracji czy sklepów uwzględniając obsługę, atmosferę, potrawy godne polecenia lub specjały danej kuchni, ofertę towarów i przekonywaliśmy do wizyty w wybranym lokalu czy sklepie.

 

Iwona Wysocka




30.03.2010


Po raz kolejny uczniowie należący do Koła historyczno – społecznego, realizujący dodatkowe zajęcia pozalekcyjne spotkali się 18 marca w salce świetlicy „Caritas”. Podczas 1,5 – godzinnego spotkania przeanalizowali zebrane materiały na temat historii i zabytków następnego celu wyprawy – Kożuchowa. W trakcie analizy wyłoniła się planowana trasa wycieczki: Zamek książęcy, mury miejskie, zabytkowa baszta i lapidarium oraz rynek wraz z kościołem farnym. Uczniowie uznali, że są to najciekawsze obiekty historyczne miasta i warto przyjrzeć się im z bliska. Zwiedzaniem zamku szczególnie zainteresowane były dzieci, marząc o penetracji lochów i piwnic. Tym razem fachową wiedzą miał służyć uczestnikom wyprawy także wykwalifikowany przewodnik, z który uczniowie umówili się telefonicznie.

 

W sobotę – 20 marca padał rzęsisty deszcz. Musieliśmy po rozmowie z przewodnikiem ograniczyć zwiedzanie do obiektów „pod dachem”. Rozpoczęliśmy od zamku, który zwiedziliśmy dosłownie od strychów aż po piwnice czyli jak mówiły dzieci lochy. W jednej z nich zastaliśmy członków Bractwa Rycerskiego Ziemi Lubuskiej przygotowujących się do planowanego w niedzielę pokazu walk i tańców, którzy uchylili nam rąbka tajemnicy życia rycerskiego. W wieży zamkowej, z okien małżeńskiej alkowy podziwialiśmy panoramę murów miejskich Kożuchowa. W poszczególnych salach dowiadywaliśmy się o kolejnych panach i właścicielach miasta, obyczajach rycerskich, duchach i życiu codziennym mieszkańców zamku.

Po zwiedzeniu zamku przez rynek, obok ratusza, między kroplami deszczu, mijając kościół i lapidarium dotarliśmy do Baszty Krośnieńskiej. Chwilę posiedzieliśmy w lochu – miejskim więzieniu by później (piętro wyżej) poznawać już tajemnice fortyfikacji miejskich i tajniki sztuki obronnej . W kolejnym pomieszczeniu przedmioty codziennego użytku (tary, maglownice, wałki, butelki, wagi itp.) uświadomiły nam, że historia to przede wszystkim opowieść o zwykłych ludziach. Zwiedzanie baszty zakończyliśmy wpisem do pamiątkowej księgi gości.

Po ponad 3 godzinnej wycieczce, pełni wrażeń i wiedzy wróciliśmy do Nowej Soli.    

 

Sławomir Gargasiewicz         


16.04.2010

„Język obcy w biznesie- język niemiecki”

W marcu podczas naszych zajęć realizowaliśmy kolejne aspekty modułu:” Poszukiwanie i zmiana pracy” szczególnie skupiliśmy się na pracy wakacyjnej i sposobie jej poszukiwania, ćwiczyliśmy umiejętność przekonującego prowadzenia rozmowy z potencjalnym pracodawcą i wyjaśnienia, dlaczego interesujemy się wybraną ofertą pracy, przedstawiać własne kwalifikacje oraz precyzyjnie określać swoje wymagania. Uczestnicy programu wyrażali swoje zdanie w kwestii mobilności zawodowej oraz związanych z nią obciążeń i konsekwencji. Moduł „Informacje o działalności gospodarczej w Niemczech” zaznajomił uczniów z terminami niemieckimi z zakresu gospodarki oraz ich polskich odpowiedników, które mogą okazać się przydatne w codziennej praktyce gospodarczej. Moduł „Gospodarowanie czasem wolnym” pozwolił uczestnikom wyćwiczyć umiejętność prowadzenia negocjacji na temat wspólnego spędzenia czasu wolnego oraz określenia preferencji w gospodarowaniu nim. W tej jednostce modułowej najważniejsze były ćwiczenia praktyczne.

 

Iwona Wysocka



16.04.2010

W marcu uczestnicy kursu fotografii wykonywali ćwiczenia studyjne oraz uczyli się wykorzystania fotografii w multimediach.

Ćwiczenia studyjne dotyczyły martwej natury oraz ... dymu. Okazało się, że teoretycznie wykonanie fotografii dymu jest łatwe, praktycznie sprawiło nam to jednak wiele kłopotu. Aby nie podpalić pracowni do ćwiczeń na dymie używaliśmy kadzidełka, a same prace odbywały się w mocno zaciemniono pomieszczenia. Kolejne zajęcia, poświęcone już martwej naturze,  również okazały się odkrywcze. Nawet "niby" proste zdjęcia okazały się całkiem skomplikowane ze względu na sposoby ułożenia ekspozycji, jej korekcję, ustawienia światła, padanie cienia itd. itp. W tej serii zajęć najprostsze okazały się warsztaty dotyczące fotografii w multimediach, czyli umieszczania zdjęć w prezentacjach Power Point, ale również w referatach oraz projektach wykonywanych na zajęcia szkolne.  W kwietniu zmierzymy się z kolejnymi foto-wyzwaniami, na które zapraszamy wszystkich chętnych uczniów naszej szkoły.




22.04.2010


W dniach 28.02-06.03.2010r. odbył się kolejny obóz naukowo-rekreacyjny pn. „Zimowa Szkoła Przyrodników”, zrealizowany w ramach projektu POKL. 9.1.2 „Nie zgubić talentu”, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Województwa Lubuskiego.

Uczestniczyło w nim 32 uczniów naszej szkoły, którzy zdali odpowiednie testy kwalifikacyjne. Miejscem zorganizowania obozu był Ośrodek Wypoczynkowy „Królowa Karkonoszy” w Karpaczu.

Uczniowie codziennie brali udział w zajęciach naukowych z czterech przedmiotów: biologii, fizyki, geografii i matematyki. W pogłębianiu wiedzy z wyżej wymienionych przedmiotów pomagali im nauczyciele: Magdalena Samborska, Włodzimierz Nowicki, Iwona Marciniec oraz Aleksandra Rydzak. Zajęcia odbywały się zarówno w salach jak i w plenerze. Oprócz zajęć naukowych na uczestników obozu czekało mnóstwo atrakcji m.in. nauka jazdy na nartach zjazdowych oraz biegowych, zwiedzanie Sztolni Kowary, basen, gra w kręgle, jazda na łyżwach, uczestnictwo w zajęciach w Szkole Górskiej „Quasar”.

Część uczestników już zapowiada, że nie opuści Wakacyjnej Szkoły Młodzieżowych Liderów Przedmiotowych i Kuźni Talentów Politechnicznych jakie ZSP nr 1 „Elektryk” organizuje w czasie letniej przerwy w nauce.




26.04.2010

Kolejna wyprawa „młodych znawców regionu” wyruszyła tym razem do Bytomia Odrzańskiego, po wcześniejszym przygotowaniu trasy wycieczki, wyznaczeniu najważniejszych punktów do zwiedzenia i wyborze przewodniczki, co miało miejsce na spotkaniu w świetlicy „Caritas” wieczorem w czwartek – 15 kwietnia. W piękny kwietniowy poranek, w sobotę, grupa dzieci ze świetlicy i młodzież naszej szkoły spotkały się na dworcu PKP w Nowej Soli. Sam przejazd pociągiem do Bytomia Odrzańskiego, trwający 20 minut, był dla wszystkich nie lada atrakcją. Niektórzy po raz pierwszy podróżowali tym środkiem lokomocji. Po dotarciu na dworzec PKP w Bytomiu Odrzańskim przewodnictwo nad grupa przejęła Marta Pilz – mieszkanka miasta. Pierwszym punktem wycieczki był pomnik postawiony ku czci obrońcom i wyzwolicielom miasta. Następnie udaliśmy się na pobliski cmentarz gdzie Marta ciekawie opowiedziała o starych płytach nagrobnych. W drodze na rynek poznawaliśmy średniowieczną zabudowę miasta. A na rynku obejrzeliśmy ratusz, fontannę i stare kamieniczki. Najwięcej emocji wzbudził jednak pomnik kota – przyjaciela, który według legendy, odprowadza pijanych mieszkańców bezpiecznie do domu. Po uzupełnieniu prowiantu w sklepie, przewodniczka poprowadziła nas do portu. W drodze powrotnej na dworzec poznaliśmy historię gimnazjum kalwińskiego w Bytomiu Odrzańskim oraz kościoła katolickiego i protestanckiego. Ciekawostką, która przykuła uwagę dzieci, były wmurowane w ściany kościoła krzyże pokutne z wyrytymi narzędziami zbrodni. Zmęczeni ale zadowoleni wróciliśmy ta sama drogą (po torach) do Nowej Soli.   

 

Sławomir Gargasiewicz




4.05.2010

Zakończył się kurs języka migowego zorganizowany dla naszej młodzieży w ramach projektu „Nie zgubić talentu” współfinansowanego przez Unię Europejską (działanie 9.1.2.).

Uczestnicy kursu wykazali duże zaangażowanie w naukę i  z zainteresowaniem poznawali kolejnie znaki i chętnie przekazywali swoją wiedzę kolegom i koleżankom nie uczęszczającym na kurs. Materiały dydaktyczne przekazane młodzieży są tak opracowane, że mogą oni bez trudu kontynuować doskonalenie swoich umiejętności po zakończeniu zajęć, do czego gorąco zachęcam. Młodzież zaproponowała też spotkanie po wakacjach w celu sprawdzenia swoich umiejętności i efektów pracy własnej na wakacjach.

            Dziękuję wszystkim uczestnikom kursu i mam nadzieję, że będziecie mieli okazje wykorzystać nabyte  umiejętności i przekonać się, że nie ma dla Was  barier nie do pokonania.

 

Marlena Kochańska-Olejnik



22.05.2010

W maju „młodzi znawcy regionu” ze świetlicy środowiskowej Caritas dotarli do Nowego Miasteczka. Po uprzednim przygotowaniu trasy i wspólnym z uczniami i opiekunami omówieniu jej najważniejszych punktów, uczestnicy wyprawy spotkali się na dworcu PKS w Nowej Soli. Stąd autobusem udali się do wsi Gołaszyn (ok. 2 km przed Nowym Miasteczkiem). Pierwszą atrakcją było zwiedzanie profesjonalnej stadniny koni „Kosow”. W trakcie rozmowy z jej właścicielem dzieci poznały tajniki hodowli i treningu koni wyczynowych, takich jakie można spotkać na zawodach jeździeckich. Także w Gołaszynie „mali podróżnicy” obejrzeli gotycki kościół p.w. św. Marcina, a następnie kamienną drogą powędrowali do Nowego Miasteczka, po drodze mijając replikę powozu konnego nawiązującego do faktu, że w miejscowości była kiedyś stacja poczty konnej. Po dotarciu do centrum miasta zwiedzili rynek (który jest aktualnie przebudowywany), ratusz miejski i kościoły p.w. św. Marii Magdaleny i Opatrzności Bożej. O historii miasta uczestnicy wyprawy dowiedzieli się z opowieści uczennic w nim mieszkających. Pełni wrażeń swoją przygodę zakończyli w miejscowym zajeździe „Kacper” przy szklance ciepłej herbaty i pączkach.

 

Sławomir Gargasiewicz