
Praktyki zawodowe w ramach projektu Erasmus+
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego ”Elektryk” w Nowej Soli zakończyło rekrutację ERASMUS+ _2025
W ramach projektu Erasmus+, nr 2025-1-PL01-KA121-VET-000308726, uczniowie klasy czwartej technikum programistycznego od 13.10.2025 do 24.10.2025 odbędą praktyki zawodowe w firmie SYSTEMA w Dreźnie, której główną działalnością jest pomoc w integracji, automatyzacji, optymalizacji i wizualizacji środowiska produkcyjnego. Uczniowie klasy czwartej technikum mechatronicznego również w terminie od 13.10.2025 do 24.10.2025 odbędą praktyki zawodowe w firmie GlobalFoundries w Dreźnie, która zajmuje się produkcją półprzewodników niezbędnych do życia, pracy i komunikacji na całym świecie.

#ErasmusDays! w CKZIU „Elektryk” w Nowej Soli, 16 października 2025
Nasza szkoła ponownie wzięła udział w wydarzeniu #ErasmusDays! i #ErasmusDaysPoland, które na całym świecie promujące europejską mobilność programu Erasmus+. W dniu 16.10.2025 w CKZIU „Elektryk” w Nowej Soli można było obejrzeć rezultaty projektu mobilności oraz kolorową wystawę fotograficzną, która przedstawiła pobyt i działania uczestników programu Erasmus+. Uczniowie szkoły „Przybili piątkę projektowi Erasmus+” Symbolem #ErasmusDays! w roku szkolnym 2025 było też „Jabłko dla nauczyciela”, które nabrało znaczenia podziękowania i dzielenie się wspomnieniami.
https://www.erasmusdays.eu/event/przybij-piatke-projektowi-erasmu/
https://erasmusplus.org.pl/kalendarz-wydarzen/erasmusdays-2025
Technik programista w firmie Systema w Dręźnie
Praktyki zawodowe
W ramach praktyk zawodowych na kierunku technik programista w CKZiU „Elektryk” w Nowej Soli odbyliśmy staż w firmie Systema w Dreźnie. Był to dla nas bardzo cenny czas, który pozwolił nam wykorzystać wiedzę zdobytą w szkole w praktyce oraz zdobyć nowe doświadczenia z zakresu programowania i pracy zespołowej.
Podczas praktyk realizowaliśmy projekt aplikacji Phonebook, służącej do wyświetlania informacji o pracownikach firmy. Dzięki temu poznaliśmy cały proces tworzenia oprogramowania — od planowania i pisania kodu, aż po testowanie i prezentację gotowego rozwiązania.
Pracownicy firmy chętnie dzielili się swoją wiedzą i opowiadali o codziennej pracy w branży IT, co pozwoliło nam lepiej zrozumieć funkcjonowanie nowoczesnego przedsiębiorstwa technologicznego oraz znaczenie współpracy między zespołami.
Jesteśmy bardzo wdzięczni firmie Systema za możliwość odbycia praktyk. Zdobyte doświadczenie poszerzyło nasze umiejętności techniczne i wiedzę o pracy w środowisku międzynarodowym. To dla nas niezwykle wartościowe przeżycie, które z pewnością zaprocentuje w dalszej nauce i przyszłej karierze zawodowej.
Artykuł w piśmie branżowym
GlobalFoundries und Systema: Polnische Schüler sammeln Praxiserfahrung in Dresdner Technologieunternehmen
Blogosfera technika programisty – kasa 4PTN
Technik mechatronik
Praktyki zawodowe mechatroników w GlobalFoundries
W ramach praktyk zawodowych na kierunku technik mechatronik w CKZiU „Elektryk” w Nowej Soli odbyliśmy dwutygodniowy staż w firmie GlobalFoundries w Dreźnie. Był to niezwykle wartościowy czas, który pozwolił nam wykorzystać wiedzę zdobytą w szkole w praktyce oraz zdobyć nowe doświadczenia związane z nowoczesnymi technologiami przemysłowymi i automatyką.
Podczas praktyk mieliśmy okazję poznać specyfikę pracy w jednym z największych na świecie zakładów zajmujących się produkcją półprzewodników. Uczestniczyliśmy w wielu zajęciach praktycznych, które rozwijały nasze umiejętności techniczne i precyzję działania. Lutowaliśmy oraz wylutowywaliśmy elementy elektroniczne, ucząc się dokładności oraz właściwego doboru narzędzi i temperatury. Realizowaliśmy również zadania z zakresu demontażu maszyny do transportowania wafli krzemowych, co pozwoliło nam lepiej zrozumieć zasadę działania mechanizmów stosowanych w przemyśle mikroelektronicznym.
Istotną częścią naszego pobytu było także czytanie i analiza schematów elektrycznych, dzięki czemu mogliśmy przełożyć teorię poznaną w szkole na praktyczne umiejętności diagnostyki i interpretacji połączeń układów.
Podczas wizyty w zakładzie mieliśmy okazję zwiedzić pomieszczenia typu clean room, w których powstają nowoczesne układy scalone. Przebieraliśmy się w specjalistyczną odzież ochronną i poznaliśmy zasady panujące w środowisku o wysokiej czystości. Zwiedzanie fabryki pozwoliło nam zobaczyć z bliska nowoczesne linie produkcyjne, maszyny oraz systemy automatyzacji, które są podstawą przemysłu półprzewodnikowego.
Naszym zadaniem było również wykonanie projektu w zakładzie pracy, który łączył wiedzę teoretyczną z umiejętnościami cyfrowymi. Celem było rozwijanie nowych kompetencji w zakresie edukacji cyfrowej i praktyki zawodowej. Organizacja goszcząca wykorzystała do szkolenia technologię VR, która w mechatronice odgrywa kluczową rolę – umożliwia naukę w bezpiecznym środowisku bez konieczności korzystania z kosztownego laboratorium.
Podczas zajęć w VR uczestniczyliśmy w treningu z zakładania stroju ochronnego do clean roomu oraz przygotowania do demontażu maszyny na części pierwsze. Następnie, w wirtualnym „escape roomie”, realizowaliśmy proces wytwarzania wafli krzemowych – od surowca po gotowy produkt, ucząc się kolejnych etapów technologicznych, zasad bezpieczeństwa i procedur fabrycznych.
Dzięki wykorzystaniu VR mogliśmy lepiej zrozumieć złożone procesy, śledzić działanie maszyn i algorytmów sterujących, a także rozwijać współpracę zespołową. Po zakończeniu treningu wirtualnego przeszliśmy do działań praktycznych, wykonując m.in. demontaż maszyny oraz projekt prostego modelu taśmy produkcyjnej z czujnikiem indukcyjnym.
VR pozwolił nam płynnie przejść od nauki teoretycznej do praktycznej, rozwijając kompetencje techniczne, cyfrowe i zawodowe potrzebne w przemyśle 4.0 oraz zwiększając naszą gotowość do pracy w nowoczesnym środowisku technologicznym.
Podczas jednych z zajęć tworzyliśmy także układ elektroniczny z dostępnych komponentów, a następnie testowaliśmy jego działanie, ucząc się przy tym analizy błędów i weryfikacji poprawności połączeń.
Praktyki w GlobalFoundries pozwoliły nam nie tylko rozwinąć kompetencje techniczne, lecz także pogłębiły naszą wiedzę o półprzewodnikach, elektronice i automatyce przemysłowej. Było to dla nas wyjątkowe doświadczenie, które połączyło teorię z praktyką i przygotowało nas do pracy w nowoczesnym środowisku technologicznym.
Jesteśmy bardzo wdzięczni firmie GlobalFoundries za możliwość odbycia praktyk. Zdobyta wiedza i umiejętności z pewnością zaprocentują w dalszej nauce oraz przyszłej karierze zawodowej w branży mechatronicznej.
Blogosfera technika mechatronika – klasa 4 FTN
https://sites.google.com/view/blogosferamechatronik2025/menu?authuser=0
Platforma promowania innowacji i wymiany najlepszych praktyk
Padlet mobilności praktyk zawodowych zorganizowanych w terminie od 12.10.2025 – 24.10.2025
https://padlet.com/annazietek78/mobilno-uczni-w-w-terminie-od-12-10-2025-w5918pzkh4973hyj












